Hem / Fröken Snusks snusreklam anmäld
Det stormar kring artisten Fröken Snusk. Hon misstänks för manipulering av lyssnarsiffror på Spotify och för försäljning av vitt snus vid hennes konserter utan tillstånd. En anmälan till Konsumentverket finns gällande lagen för hur vitt snus får marknadsföras.
Fröken Snusks instagramkonto har över 90 000 följare. Den anonyma artisten med rosa rånarluva över ansiktet är populär men också ifrågasatt. Förutom kritik mot hennes musiksom ansetts sexistiskhar bland annat Dagens Nyheter skrivit om”manipulerade streams” –det vill säga falska köpta streamingar på Spotify. Kritiken har också gällt att det sålts vitt snus på konserter utan tillstånd. I Ljungby pågår en polisutredning och i Karlstad har kommunen gjort en anmälan till polisen, uppger Sveriges Radio. Det har även gjorts en anmälan till Konsumentverket. Anmälaren vill att verket ska granska marknadsföringen av Fröken Snusks eget snusmärke “Frökens Nikotin. År 2022 kom Lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter. I den står att marknadsföringen ska vara måttfull och inte uppmana till bruk. Marknadsföringen får inte riktas till personer under 25 år.
Anmälan om ej måttfull marknadsföring kom in den 18 januari och Konsumentverket har ännu inte agerat.
Kritik mot Fröken Snusks snusmärke och marknadsföringen har funnits länge. A Non Smoking Generations generalsekreterare Helen Stjerna intervjuades i mars i tidningen Resumé i sambandet med snusets lansering. Hon konstaterade då:
– Det är katastrof och inte första gången vi ser artister göra reklam för tobaksprodukter, även om de inte haft egna varumärken. Den nya lagstiftningen fungerar inte och tobaksindustrin verkar skita i den. De fortsätter i samma takt som tidigare och hittar hela tiden nya sätt att marknadsföra sina produkter.
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...