Fröken Snusks instagramkonto har över 90 000 följare. Den anonyma artisten med rosa rånarluva över ansiktet är populär men också ifrågasatt. Förutom kritik mot hennes musiksom ansetts sexistiskhar bland annat Dagens Nyheter skrivit om”manipulerade streams” –det vill säga falska köpta streamingar på Spotify. Kritiken har också gällt att det sålts vitt snus på konserter utan tillstånd. I Ljungby pågår en polisutredning och i Karlstad har kommunen gjort en anmälan till polisen, uppger Sveriges Radio. Det har även gjorts en anmälan till Konsumentverket. Anmälaren vill att verket ska granska marknadsföringen av Fröken Snusks eget snusmärke “Frökens Nikotin. År 2022 kom Lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter. I den står att marknadsföringen ska vara måttfull och inte uppmana till bruk. Marknadsföringen får inte riktas till personer under 25 år.

Anmälan om ej måttfull marknadsföring kom in den 18 januari och Konsumentverket har ännu inte agerat.

Kritik mot Fröken Snusks snusmärke och marknadsföringen har funnits länge. A Non Smoking Generations generalsekreterare Helen Stjerna intervjuades i mars i tidningen Resumé i sambandet med snusets lansering. Hon konstaterade då:

– Det är katastrof och inte första gången vi ser artister göra reklam för tobaksprodukter, även om de inte haft egna varumärken. Den nya lagstiftningen fungerar inte och tobaksindustrin verkar skita i den. De fortsätter i samma takt som tidigare och hittar hela tiden nya sätt att marknadsföra sina produkter.

Läs vidare