Hem / Förslag om ny e-cigarettlag till lagrådet
Nu är Sveriges försenade e-cigarettlag på väg. Regeringen har skickat ett lagförslag på remiss till lagrådet. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli i år.
Den föreslagna lagen omfattar enbart e-cigaretter som ”kan användas för konsumtion avnikotin”. Detta trots att många remissinstanser påpekat att det är viktigt att lagstifta om alla e-cigaretter, även de utan nikotin. Regeringen hänvisar till att EU:s tobaksproduktdirektiv enbart tar upp e-cigaretter med nikotin, samt att när det gäller produktsäkerhet så finns det redan lagar som även e-cigaretter utan nikotin och deras påfyllningsbehållare omfattas av.
Regeringens förslag går främstut på att genomföra EU:s tobaksproduktdirektiv i svensk lag. En del kompletterande regler föreslås också, bland annat en 18-årsgräns. Denna motiveras så här:
”E-cigaretter innehåller samma beroendeskapande komponent – nikotin – som tobaksvaror. Därtill kommer att e-cigaretter i stor utsträckning designmässigt är utformade för att likna tobakscigaretter. Produkterna har också utformats på ett sådant sätt att deras användning påminner om tobaksrökning, exempelvis genom att produkterna avger ånga. Som framhålls i ingressen till tobaksproduktdirektivet (skäl43) kan e-cigaretter utvecklas till en inkörsport till nikotinberoende och resultera i traditionell tobakskonsumtion, eftersom de efterliknar och normaliserar rökning. Mot denna bakgrund finns det starka skäl att införa en åldersgräns för köp av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.”
Regeringen föreslår dock inte lika starka begränsningar av marknadsföringen av e-cigaretter som av tobaksreklam. Tobaksvaror får endast marknadsföras på försäljningsställena, men reklam för e-cigaretter kommer däremot enligt regeringens förslag att vara tillåten bland annat på affischer, i reklambroschyrer, på etiketter och på förpackningar. E-cigarettreklam i tidningar och tidskrifter förbjuds enligt förslaget, liksom reklam i radio och TV och på Internet. Samtidigt ska det dock vara tillåtet att sälja e-cigaretter på nätet och reklamförbudet sägs gälla sådant som går längre än att ”passivt tillhandahålla” produkterna. Det framhållsäven i regeringens förslag att reklamförbudet i radio och på TV inte gäller sändningar som omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen.
Och marknadsföring av e-cigaretter utan nikotin berörs som nämnts inte av den föreslagna lagen.
Här är ytterligare några av regeringens förslag i lagrådsremissen:
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – har tagit fram ett underlag om vilka regler som är viktiga att införa för e-cigaretterför att skydda våra barn. Många av dessa saknas i regeringens förslag.
2023-06-14
Vitt snus sägs vara tänkt som ett hälsosammare alternativ för rökare. Samtidigt lockar produkten allt fler unga, inom och utanför...
2023-03-27
Under riksdagens ANDTS- debatt var Johan Hultberg (M) och Karin Sundin (S) oeniga om nyttan med att jämföra olika tobaks-...
2023-03-15
Förra regeringen beställde kunskap om olika tobaks- och nikotinprodukters skadeverkningar. Den nya regeringen vill ha en jämförelse av produkterna. Det...
2023-02-24
En arbetsgrupp vid finska Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att privatinförseln av snus förbjuds under nästa valperiod. Åtgärden är ett av 35...
2023-02-23
Den 26 januari lanserades ett medborgarinitiativ inom EU för att samla in en miljon röster för en tobaksfri generation och...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-28
Sverige har sjunkit från plats 15 till plats 21 när det gäller tobakskontroll i en jämförelse mellan 37 europeiska länder.
2022-11-07
Snuset sprider sig över världen. Institute for Global Tobacco Control vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health har sammanställt...
2022-11-02
FN:s barnrättskommitté (UN CRC) rekommenderar den tyska regeringen att förbättra utbildningen om effekterna av tobaksanvändning och passiv rökning, reglera marknadsföringen...