Hem / Forskare trodde att de blev intervjuade för artikel – hamnade i tobaksbolags annonser
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen Boston Globe. Många av de intervjuade säger att de inte var medvetna om att deras kommentarer skulle ingå i en annons sponsrad av Philip Morris.
De intervjuade trodde att de ställde upp för artiklar i tidningen, men det visade sig att ”artiklarna” i själva verket var betalda annonser, så kallad native annonsering, alltså annonser som till utseende och innehåll liknar vanliga redaktionella artiklar, men som har ett betalt budskap från en annonsör.
Boston Globe får nu mycket kritik för sitt annonssamarbete med Philip Morris, enligt nyhetssajten Common Wealth.
Boston Globe bestämde 1999 att den skulle avstå från annonser från tobaksbolag, men har på senare tid åter börjat ta in deras annonser. Så har också andra tidningar som en gång förbjöd tobaksreklam, till exempel New York Times och Washington Post, gjort.
Läs också en tidigare artikel om fenomenet annonser som liknar artiklar.
2023-05-29
Databasen Tobacco Tactics samlar information om bland annat tobaksprodukter och tobaksbolag. Webbplasen har nu uppdaterats med information om e-cigaretter för...
2023-05-24
Världshälsoorganisationen WHO är bekymrad över tobaksindustrins fortsatta försök att påverka vetenskaplig forskning, allmänheten, beslutsfattande och media. Nu uppmanas ledare för...
2023-05-08
Produkterna från fyra industrier – tobak, fossila bränslen, ultraförädlade livsmedel och alkohol – är ansvariga för minst en tredjedel av...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...
2023-04-12
Med vilseledande kampanjer och köpt forskning har tobaksindustrin i decennier spridit förvirring och tvivel samt försenat viktiga åtgärder för att...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....