Hem / Forskare trodde att de blev intervjuade för artikel – hamnade i tobaksbolags annonser
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen Boston Globe. Många av de intervjuade säger att de inte var medvetna om att deras kommentarer skulle ingå i en annons sponsrad av Philip Morris.
De intervjuade trodde att de ställde upp för artiklar i tidningen, men det visade sig att ”artiklarna” i själva verket var betalda annonser, så kallad native annonsering, alltså annonser som till utseende och innehåll liknar vanliga redaktionella artiklar, men som har ett betalt budskap från en annonsör.
Boston Globe får nu mycket kritik för sitt annonssamarbete med Philip Morris, enligt nyhetssajten Common Wealth.
Boston Globe bestämde 1999 att den skulle avstå från annonser från tobaksbolag, men har på senare tid åter börjat ta in deras annonser. Så har också andra tidningar som en gång förbjöd tobaksreklam, till exempel New York Times och Washington Post, gjort.
Läs också en tidigare artikel om fenomenet annonser som liknar artiklar.
2025-02-12
Philip Morris International och British American Tobacco pumpar in barnvänliga smaker som blåbär och vattenmelon i konventionella cigaretter. Med ett...
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...