Hem / Forskare trodde att de blev intervjuade för artikel – hamnade i tobaksbolags annonser
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen Boston Globe. Många av de intervjuade säger att de inte var medvetna om att deras kommentarer skulle ingå i en annons sponsrad av Philip Morris.
De intervjuade trodde att de ställde upp för artiklar i tidningen, men det visade sig att ”artiklarna” i själva verket var betalda annonser, så kallad native annonsering, alltså annonser som till utseende och innehåll liknar vanliga redaktionella artiklar, men som har ett betalt budskap från en annonsör.
Boston Globe får nu mycket kritik för sitt annonssamarbete med Philip Morris, enligt nyhetssajten Common Wealth.
Boston Globe bestämde 1999 att den skulle avstå från annonser från tobaksbolag, men har på senare tid åter börjat ta in deras annonser. Så har också andra tidningar som en gång förbjöd tobaksreklam, till exempel New York Times och Washington Post, gjort.
Läs också en tidigare artikel om fenomenet annonser som liknar artiklar.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-06-20
Fossilindustrin, tobaksindustrin, alkoholindustrin och livsmedelsindustrin är helt eller delvis ansvariga för 2,7 miljoner dödsfall i Europa. Det skriver WHO i...
2024-06-18
I Storbritannien förbereds en lag om en rökfri generation. Politiker, media och hälso- och sjukvården måste vara medvetna och förutse...
2024-05-28
För andra gången på kort tid har USA:s president Joe Biden senarelagt planen att förbjuda mentolcigaretter. Beslut kan vara ett...
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...