Ett Ferrari-uttalande gav inga fler detaljer än att det handlar om ett nytt mångårigt avtal.

För 20 år sedan var de flesta Formel 1-stall sponsrade av tobaksbolag och partnerskapet mellan Ferrari och Marlboro-tillverkaren Philip Morris är mer än 40 år gammalt. Ferrariförarna tävlade i röda overaller med stora Marlboro-loggor på och de röd-vita bilarna hade ännu större loggor.

Tack vare ett EU-direktiv som förbjöd tobaksreklam vid idrottsevenemang försvann all direkt tobaksreklam även från Formel 1 år 2007. Sedan dess har varumärket Marlboro inte synts på Ferraris Grand Prix-bilar. Men 2010 hade bilarna plötsligt en streckkod som många ansåg kunde associeras med tobaksmärket. Denna dekor togs bort efter kritik, men Ferrari tillbakavisade samtidigt kritiken:

”Det är löjligt att hävda att färgen röd eller en grafisk design som visar en streckkod kan få folk att röka”, sade den dåvarande Ferrarichefen Luca di Montezemolo.

Tobakskonventionens artikel 13 säger att länderna ska införa heltäckande förbud mot marknadsföring av tobak. Detta innefattar även förbud mot att låta tobaksbolag sponsra till exempel sport- och kulturevenemang.

Men sådana förbud har inte kunnat stoppa samarbetet mellan Ferrari och Philip Morris, som nu alltså har förlängts. Parterna är förtegna om samarbetets närmare innehåll, nu när cigarettreklamen på kläder och bilar är borta. Ferrari tävlar i rött och vitt, samma färger som i Marlboromärket, och presenterar Philip Morris i ytterst positiva ordalag på sin hemsida.

Till bilden hör också att Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene tidigare arbetade tidför Philip Morris International och att Ferraris styrelseordförande Sergio Marchionne sitter i tobaksbolagets styrelse.

Mer om tobakssponsringen inom Formel 1.

Läs vidare