Hem / Förnyat avtal mellan Ferrari och Philip Morris
Inte många sportutövare skulle i dag komma på tanken att samarbeta med ett tobaksbolag. Men det finns fortfarande undantag, åtminstone inom motorsporten. Ferraris Formel 1-team och tobaksbolaget Philip Morris International offentliggjorde i går att de förlänger sitt sponsoravtal ännu en gång.
Ett Ferrari-uttalande gav inga fler detaljer än att det handlar om ett nytt mångårigt avtal.
För 20 år sedan var de flesta Formel 1-stall sponsrade av tobaksbolag och partnerskapet mellan Ferrari och Marlboro-tillverkaren Philip Morris är mer än 40 år gammalt. Ferrariförarna tävlade i röda overaller med stora Marlboro-loggor på och de röd-vita bilarna hade ännu större loggor.
Tack vare ett EU-direktiv som förbjöd tobaksreklam vid idrottsevenemang försvann all direkt tobaksreklam även från Formel 1 år 2007. Sedan dess har varumärket Marlboro inte synts på Ferraris Grand Prix-bilar. Men 2010 hade bilarna plötsligt en streckkod som många ansåg kunde associeras med tobaksmärket. Denna dekor togs bort efter kritik, men Ferrari tillbakavisade samtidigt kritiken:
”Det är löjligt att hävda att färgen röd eller en grafisk design som visar en streckkod kan få folk att röka”, sade den dåvarande Ferrarichefen Luca di Montezemolo.
Tobakskonventionens artikel 13 säger att länderna ska införa heltäckande förbud mot marknadsföring av tobak. Detta innefattar även förbud mot att låta tobaksbolag sponsra till exempel sport- och kulturevenemang.
Men sådana förbud har inte kunnat stoppa samarbetet mellan Ferrari och Philip Morris, som nu alltså har förlängts. Parterna är förtegna om samarbetets närmare innehåll, nu när cigarettreklamen på kläder och bilar är borta. Ferrari tävlar i rött och vitt, samma färger som i Marlboromärket, och presenterar Philip Morris i ytterst positiva ordalag på sin hemsida.
Till bilden hör också att Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene tidigare arbetade tidför Philip Morris International och att Ferraris styrelseordförande Sergio Marchionne sitter i tobaksbolagets styrelse.
Mer om tobakssponsringen inom Formel 1.
2023-05-24
Världshälsoorganisationen WHO är bekymrad över tobaksindustrins fortsatta försök att påverka vetenskaplig forskning, allmänheten, beslutsfattande och media. Nu uppmanas ledare för...
2023-05-08
Produkterna från fyra industrier – tobak, fossila bränslen, ultraförädlade livsmedel och alkohol – är ansvariga för minst en tredjedel av...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...
2023-04-12
Med vilseledande kampanjer och köpt forskning har tobaksindustrin i decennier spridit förvirring och tvivel samt försenat viktiga åtgärder för att...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...