Hem / Förnyat avtal mellan Ferrari och Philip Morris
Inte många sportutövare skulle i dag komma på tanken att samarbeta med ett tobaksbolag. Men det finns fortfarande undantag, åtminstone inom motorsporten. Ferraris Formel 1-team och tobaksbolaget Philip Morris International offentliggjorde i går att de förlänger sitt sponsoravtal ännu en gång.
Ett Ferrari-uttalande gav inga fler detaljer än att det handlar om ett nytt mångårigt avtal.
För 20 år sedan var de flesta Formel 1-stall sponsrade av tobaksbolag och partnerskapet mellan Ferrari och Marlboro-tillverkaren Philip Morris är mer än 40 år gammalt. Ferrariförarna tävlade i röda overaller med stora Marlboro-loggor på och de röd-vita bilarna hade ännu större loggor.
Tack vare ett EU-direktiv som förbjöd tobaksreklam vid idrottsevenemang försvann all direkt tobaksreklam även från Formel 1 år 2007. Sedan dess har varumärket Marlboro inte synts på Ferraris Grand Prix-bilar. Men 2010 hade bilarna plötsligt en streckkod som många ansåg kunde associeras med tobaksmärket. Denna dekor togs bort efter kritik, men Ferrari tillbakavisade samtidigt kritiken:
”Det är löjligt att hävda att färgen röd eller en grafisk design som visar en streckkod kan få folk att röka”, sade den dåvarande Ferrarichefen Luca di Montezemolo.
Tobakskonventionens artikel 13 säger att länderna ska införa heltäckande förbud mot marknadsföring av tobak. Detta innefattar även förbud mot att låta tobaksbolag sponsra till exempel sport- och kulturevenemang.
Men sådana förbud har inte kunnat stoppa samarbetet mellan Ferrari och Philip Morris, som nu alltså har förlängts. Parterna är förtegna om samarbetets närmare innehåll, nu när cigarettreklamen på kläder och bilar är borta. Ferrari tävlar i rött och vitt, samma färger som i Marlboromärket, och presenterar Philip Morris i ytterst positiva ordalag på sin hemsida.
Till bilden hör också att Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene tidigare arbetade tidför Philip Morris International och att Ferraris styrelseordförande Sergio Marchionne sitter i tobaksbolagets styrelse.
Mer om tobakssponsringen inom Formel 1.
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...
2024-08-27
Vill du veta mer om de största tobaksbolagen? Nu finns en ny artikel i Tobacco Tactics som sammanställer information om...
2024-08-26
The Bureau of Investigative Journalism avslöjar, med hjälp av en visselblåsare, hur Philip Morris finansierade forskning vid japanska universitet för...
2024-08-22
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin...