Hem / Förlikning kostar Juul Labs 438,5 miljoner dollar
Foto: Istock
E-cigaretttillverkaren Juul Labs ska betala 438,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 5,1 miljarder svenska kronor, för sin marknadsföring av produkter med hög nikotinhalt mot ungdomar.
33 delstater gick samman och stämde Juul Labs för företagets tidiga marknadsföring mot ungdomar. Nyligen förlikades parterna. Förlikningen innebär också restriktioner för hur Juul kan marknadsföra sina produkter.
Den rättsliga utredningen fann att Juul marknadsförde sina e-cigaretter till minderåriga tonåringar med lanseringsfester, produktpresenter, annonser och inlägg på sociala medier med ungdomliga modeller, enligt en artikel i den brittiska tidningen The Guardian.
Juul Labs har ytterligare nio stämningar från andra delstater framför sig och dessutom hundratals personliga stämningar från företrädare för tonåringar och andra som säger att de blivit beroende av företagets produkter.
Juul Labs e-cigaretter var marknadsledande i USA och har länge fått skulden för att ha utlöst den stora nationella ökningen av e-cigarettbruk bland amerikanska tonåringar.
Stanton Glantz, professor emeritus och tobaksforskare, kommenterar överenskommelsen på sin blogg.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...