Hem / Film: Tobaksbolagen riktar in sig mot barn och unga
Runt om i världen undergräver tobaksbolag lagar om tobaksreklam genom att på sociala medier marknadsföra tobak-och nikotinprodukter till ungdomar.
WHO, Världshälsoorganisationen sammanfattar det så här: Tobaksindustrins riktar in sig på barn och ungdomar för att ersätta de 8 miljoner människor som deras produkter dödar varje år.
Se filmen här
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...