Hem / Film: Tobaksbolagen riktar in sig mot barn och unga
Runt om i världen undergräver tobaksbolag lagar om tobaksreklam genom att på sociala medier marknadsföra tobak-och nikotinprodukter till ungdomar.
WHO, Världshälsoorganisationen sammanfattar det så här: Tobaksindustrins riktar in sig på barn och ungdomar för att ersätta de 8 miljoner människor som deras produkter dödar varje år.
Se filmen här
2024-04-02
Till skillnad från traditionellt snus, som har varit olagligt att köpa och sälja i Storbritannien sedan 1992, innehåller det vita...
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-25
Nikotinhalten i vitt snus ska högst vara 12 mg/gram. Skoltiden ska vara nikotinfri och det ska innefatta alla typer av...
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
I en artikel i Svenska Dagbladet lyfts problemet med vitt snus och beroende bland unga. I artikeln intervjuas en förälder...
2024-02-06
Det är 18-årsgräns på tobaks- och nikotinprodukter, men många unga använder dem ändå. Det bästa stödet för att de ska...