Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (lång version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta. Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs.
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2025-01-20
Den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, FDA, vill minska nikotinnivåerna i cigaretter. Syftet är att göra dem mindre attraktiva. Det skulle...
Varje cigarett som röks kan i genomsnitt ta cirka 20 minuter från rökarens förväntade livslängd, enligt ny forskning baserad på...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2025-01-14
År 2017 kunde Magnus Lundbäck och hans kollegor visa att vejpning ger akuta skador. Sedan gick allt snabbt. Plötsligt var...
2025-01-09
Cecilia Svedman träffar i sitt arbete som hudläkare många snusande patienter med allergiska besvär i munnen. Hon ska nu forska...
2025-01-08
Världshälsoorganisationen WHO har avslöjat temat för tobaksfria dagen 2025: Unmasking the Appeal: Exposing Industry Tactics on Tobacco and Nicotine Products...
2025-01-07
Cigarettkonsumtionen minskar stadigt och vejpandet ökar. Det bruna snuset minskar i popularitet medan försäljningen av det vita snuset stiger. Det...
I den nya forskningssammanställningen, framtagen av VISIR, redogörs för på vilket sätt det vita snuset är det nya stora hotet...