Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (lång version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta. Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs.
2024-09-16
Nu finns ett nytt nummer av medlemstidningen VISIR Aktuellt. Läs bland annat om den explosionsartade ökning av vitt snus, krönika...
En majoritet av tandläkarna i Danmark har patienter med en eller flera skador som orsakats av snusning, visar en undersökning...
E-cigaretter framställs ofta som ett hälsosammare alternativ till rökning. Nu utmanar nya forskningsresultat det argumentet.
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
Många är glada över att det nu finns förslag för maxgräns för nikotin i snus, men det finns en oro...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-04
Estland vill att EU inför starka regleringar mot nya nikotinprodukter, som e-cigg och vitt snus. Det går inte att komma...
2024-09-03
Nedan finns Tobaksfaktas remissvar gällande utredningen En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (S2024/00726)