Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (lång version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta. Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs.
2024-07-18
Med tanke på den evidens som finns om skaderisker av snus är det beklagligt att svenska politiker och myndigheter har...
2024-07-11
Tobaksindustrin går i rak kollision med minst hälften av FN:s utvecklingsmål inom såväl social som miljömässig hållbarhet och i leverantörsleden...
2024-06-28
I Almedalen utropas segrar över att Sverige snart är världens första rökfria land! Snuset är förklaringen till detta och lösningen...
Det har hänt mycket i tobaksfrågan under våren. Tack alla ni som på olika sätt bidragit! Nu går vi på...
2024-06-26
Swedish Match satsar stort på lobbyverksamhet i USA. Nu har man 128 registrerade lobbyister och 17 lobbyingföretag i landet. Det...
2024-06-25
Varken e-cigaretter eller nikotinsnus är godkända eller rekommenderade som rökavvänjningsprodukter i Sverige. Det skriver Folkhälsomyndigheten på sin uppdaterade faktasida ”Nikotinprodukter...
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-06-24
I Danmark är det förbjudet att sälja e-cigarettvätska med söta smaker och hög nikotinhalt. Trots det är många unga som...
2024-06-20
Fossilindustrin, tobaksindustrin, alkoholindustrin och livsmedelsindustrin är helt eller delvis ansvariga för 2,7 miljoner dödsfall i Europa. Det skriver WHO i...