Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (lång version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta. Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs.
2023-09-22
Produkterna smakar och doftar gott men innehåller stora mängder av nikotin som sedan länge påvisats mycket skadligt för människans hälsa,...
Vissa parter till tobakskonventionen har kontaktats av företrädare för tobaksindustrin med erbjudanden inför partskonferensen i höst. Konventionssekretariatet uppmanar därför parterna...
2023-09-21
De konservativa partiet Tories i Storbritannien har accepterat en donation på 350 000 pund från ett företag som tillverkar färgglada...
Både Storbritannien och Frankrike överväger att förbjuda engångsvejps. Detta för att förhina att barn blir beroende av nikotin. Det skriver...
2023-09-18
Regeringen sänker skatten på snus med 20 procent, trots att forskning visar att snusare löper ökad risk att dö i...
2023-09-15
På LUFT-konferensen delades traditionsenligt LUFT-priset ut. Denna gång gick det till forskarna Linnea Hedman, Louise Adermark och Magnus Lundbäck.
LUFT-konferensen är Sveriges största arena för tobaksförebyggande arbete. I år var det extra fokus på de nya nikotinprodukter som blir...
2023-09-12
Psykologer mot Tobak (PmT) har i samarbete med Region Gävleborg tagit fram ett nytt faktablad; Snus och nikotinfri graviditet.
2023-09-11
Som ung lungläkare såg Hans Gilljam många patienter gå under till följd av rökningen. Slutsatsen blev att man måste arbeta...