Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (lång version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta. Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs.
2025-04-14
Trump-administrationen har dragit tillbaka en plan för att förbjuda mentolcigaretter i USA, vilket är ett bakslag för hälsotillsynsmyndigheter och förespråkare...
Harmonisering av reglerna mellan de nordiska länderna och Baltikum skulle kunna öka möjligheten till nordiskt samarbete kring nikotin för att...
2025-04-13
Den japanska staden Osaka har infört ett rökförbud på allmänna gator som en del av ansträngningarna att bli mer besöksvänliga...
2025-04-09
USA:s högsta domstol har enhälligt fastslagit att FDA (US Food and drug Administration) agerat korrekt när de avslog marknadsföringsansökningar för vissa...
2025-04-08
Trumpadministrationen fortsätter skära ner på myndigheter och administration och turen har kommit till FDA, som är USAs livsmedels- och läkemedelsmyndighet.
Nedan finns Tobaksfaktas svar gällande Kammarkollegiets önskan om synpunkter på konsekvenserna för handeln av berörda varor inom EU, i koppling...
2025-04-07
Ska företrädare för nikotinindustrin få vara med när man diskuterar åtgärder för att minska nikotinanvändning bland unga? Den frågan har...
2025-04-02
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder.