Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (lång version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksbolagens effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn, och försvårar för tobaksanvändare som försöker sluta. Allt fler länder lagstiftar därför, med stöd av WHO:s tobakskonvention, om att tobaksprodukter inte får exponeras i butikerna där de säljs.
2025-05-07
Inför World No Tobacco Day kommer WHO att anordna ett online-event som utforskar marknadsföringsknep, designfunktioner och strategier som gör nikotin-...
Snart är tobaksfria dagen här, som är en del i det nationella arbetet med Tobacco Endgame – ett rökfritt Sverige...
Det pågår en nikotinepidemi bland svenska ungdomar. I det läget väljer Sveriges regering att motarbeta ett land som vill skydda...
Nedskräpningen ska betalas av företag vars produkter slängs i naturen. Men för snusbolagen kostar skräpet ingenting. Detta trots att det...
2025-05-06
Institutet för miljömedicin (IMM) sammanfattar i sin rapport Health effects of new nicotine and tobacco products – A review of...
2025-04-30
Flera EU-länder är oroade över användningen av vitt snus. Frankrike har förbjudit snuset, och Spanien har beslutat att reglera det...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-27
A fact sheet produced by Tobaksfakta to highlight Sweden’s path to a smoke-free population.