Hem / De stora fyras marknadsföring i sociala medier
Runt om i världen undergräver de fyra största tobaksbolagen Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International och Imperial Brands lagar om tobaksreklam genom att på sociala medier marknadsföra cigaretter till ungdomar.
Dessa reklamkampanjer på sociala medier når miljoner ungdomar på nätet.
Take a Part har gjort en sammanställning över bolagens marknadsföring i sociala medier i olika länder.
Sverige är inte med i sammanställningen.
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-30
Att börja snusa i 15-års åldern eller tidigare kopplas till ökad risk att utveckla astma. Det visar en internationell studie....
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
2024-09-03
Hur ser utvecklingen ut och vad kan man länderna i Norden lära av varandra för att minska bruket av vitt...
2024-08-26
– Nej, ni blir inte skärpta, ni blir mossiga. Det säger skolsköterskan Danica Augustsson till många snusande elever på gymnasiet...
2024-08-22
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har för första gången delat ut sitt anti-pris Årets folkhälsoförgörare. Utmärkelsen går till artisten Fröken Snusk “för att...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...