Hem / De stora fyras marknadsföring i sociala medier
Runt om i världen undergräver de fyra största tobaksbolagen Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International och Imperial Brands lagar om tobaksreklam genom att på sociala medier marknadsföra cigaretter till ungdomar.
Dessa reklamkampanjer på sociala medier når miljoner ungdomar på nätet.
Take a Part har gjort en sammanställning över bolagens marknadsföring i sociala medier i olika länder.
Sverige är inte med i sammanställningen.
2025-11-11
Barnmorskor i Dalarna tycker det är bra att ställa detaljerade frågor om gravidas snusande, rapporter Sveriges Radio Dalarna.
2025-11-10
”Om tonåringen använder vitt snus kan det vara en varningssignal”, säger överläkare Matz Larsson. Tillsammans med Håkan Källmén står han...
2025-10-27
Allt fler unga vejpar. Det visar att det inte räcker att få bort rökningen, unga måste skyddas mot nikotin. Det...
2025-09-22
Våren 2024 föreslog en statlig utredning nikotinfri skoltid. Folkhälsomyndigheten ser gärna att ett förbud även för skolpersonal utreds. Utbildningsministern är...
2025-09-08
Det finns ett samband mellan att vejpa i tonåren och att senare börja röka, och att få en rad hälsoproblem....
2025-08-26
Nu har skolan börjat för läsåret. I Kungsbacka kommun togs nyligen nya riktlinjer angående nikotinanvändning bland förskole- och skolpersonal under...
2025-08-18
Fler gravida snusar vid inskrivningen på mödravården. Det finns en oro att ökningen ska fortsätta, eftersom så många unga tjejer...
2025-08-11
I den här filmen berättar Louise Adermark, docent i neurobiologi och forskare vid Sahlgrenska Akademin på Göteborgs Universitet, om tobaksfritt...
2025-06-23
Vid kontrollköp i kommuner sålde 35 procent vitt snus till unga utan att kräva legitimation. – Efterlevnaden av lagen behöver...
”*” anger obligatoriska fält