Hem / De stora fyras marknadsföring i sociala medier
Runt om i världen undergräver de fyra största tobaksbolagen Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International och Imperial Brands lagar om tobaksreklam genom att på sociala medier marknadsföra cigaretter till ungdomar.
Dessa reklamkampanjer på sociala medier når miljoner ungdomar på nätet.
Take a Part har gjort en sammanställning över bolagens marknadsföring i sociala medier i olika länder.
Sverige är inte med i sammanställningen.
2025-06-23
Vid kontrollköp i kommuner sålde 35 procent vitt snus till unga utan att kräva legitimation. – Efterlevnaden av lagen behöver...
2025-05-26
En stor majoritet av svenska föräldrar vill se ett förbud mot användning av tobaks- och nikotinprodukter på skoltid. Det visar...
2025-04-23
Seniorprofessor Tanja Tydén har sedan 1989 följt attityder och vanor vid en gynekologklinik i Uppsala. I den senaste enkäten frågade...
2025-04-14
Harmonisering av reglerna mellan de nordiska länderna och Baltikum skulle kunna öka möjligheten till nordiskt samarbete kring nikotin för att...
2025-03-17
Nästan var tredje ung dansk använder minst en nikotinprodukt, många vejpar. Det rapporterar danska Sundhedsstyrelsen. Utvecklingen oroar myndigheten.
2025-03-12
Helsingborgs Stad har tagit fram en folder som riktar sig till föräldrar och andra vuxna. Syftet med foldern är att...
2025-02-24
En skola i Den Helder i Nederländerna har förbjudit rökning och vejpning om inte eleverna har skriftligt tillstånd från sina...
2025-02-21
Skolmaterialet för ANDTS har gjorts om. Nu finns uppgifter i många olika skolämnen och det krävs inte djup kunskap om...
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
”*” anger obligatoriska fält