Hem / Cigaretter – fortfarande bra business för Altria
Foto: Skärmdump från tobaksbolaget Altrias hemsida visar hur företaget påstår sig stödja en "rökfri framtid", samtidigt som företaget bekämpar den politik som kan bidra till att skapa en rökfri framtid.
Enligt resultatrapporten för 2021 fick tobaksbolaget Altria, som bland annat har cigarettmärket Marlboro, 88 procent av sina intäkter från cigaretter och andra rökprodukter. Altrias kampanj att förpassa cigaretterna till historien är alltså en stor bluff, enligt den amerikanska organisationen Campaign for Tobacco-Free Kids.
Altria har nästan hälften av den amerikanska cigarettmarknaden, och Marlboro är fortfarande det bäst säljande cigarettmärket i USA.
Altrias kampanj för en rökfri framtid är bara det senaste exemplet på hur tobaksföretag lurar allmänhet och beslutsfattare att tro att de hjälper till att lösa problemet med rökning – som de själva orsakar, enligt ett inlägg från Campaign for Tobacco-Free Kids ordförande på organisationens webbplats.
Istället är Altrias huvudsakliga verksamhet att främja och vidmakthålla användningen av cigaretter, som är den främsta orsaken till dödsfall som kan förebyggas i USA och dödar nästan en halv miljon amerikaner varje år. Långt ifrån att vara en del av lösningen, är Altria fortfarande en primär orsak till problemet, enligt inlägget.
Altria hävdar också att de inte marknadsför sina produkter till barn och inte vill att barn ska använda dem, men fakta visar något annat. Bland annat är Marlboro det vanligaste cigarettmärket bland barn i USA. Altria äger också 35 procent av aktierna i Juul, som är den vanligaste e-cigarettmärket bland amerikanska barn.
Samtidigt som Altria påstår sig stödja en ”rökfri framtid”, bekämpar företaget den politik som faktiskt minskar rökning och kan bidra till att skapa en rökfri framtid. Altria hjälper för närvarande till att finansiera en folkomröstning för att upphäva den lag i Kalifornien som har stoppat försäljningen av mentolcigaretter och andra smaksatta tobaksprodukter. Altria stämmer också den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten FDA för att hindra grafiska varningstexter på cigarettförpackningar. Altria har också bekämpat betydande höjningar av tobaksskatten och annan effektiv, evidensbaserad politik.
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...