Hem / Cigaretter – fortfarande bra business för Altria
Foto: Skärmdump från tobaksbolaget Altrias hemsida visar hur företaget påstår sig stödja en "rökfri framtid", samtidigt som företaget bekämpar den politik som kan bidra till att skapa en rökfri framtid.
Enligt resultatrapporten för 2021 fick tobaksbolaget Altria, som bland annat har cigarettmärket Marlboro, 88 procent av sina intäkter från cigaretter och andra rökprodukter. Altrias kampanj att förpassa cigaretterna till historien är alltså en stor bluff, enligt den amerikanska organisationen Campaign for Tobacco-Free Kids.
Altria har nästan hälften av den amerikanska cigarettmarknaden, och Marlboro är fortfarande det bäst säljande cigarettmärket i USA.
Altrias kampanj för en rökfri framtid är bara det senaste exemplet på hur tobaksföretag lurar allmänhet och beslutsfattare att tro att de hjälper till att lösa problemet med rökning – som de själva orsakar, enligt ett inlägg från Campaign for Tobacco-Free Kids ordförande på organisationens webbplats.
Istället är Altrias huvudsakliga verksamhet att främja och vidmakthålla användningen av cigaretter, som är den främsta orsaken till dödsfall som kan förebyggas i USA och dödar nästan en halv miljon amerikaner varje år. Långt ifrån att vara en del av lösningen, är Altria fortfarande en primär orsak till problemet, enligt inlägget.
Altria hävdar också att de inte marknadsför sina produkter till barn och inte vill att barn ska använda dem, men fakta visar något annat. Bland annat är Marlboro det vanligaste cigarettmärket bland barn i USA. Altria äger också 35 procent av aktierna i Juul, som är den vanligaste e-cigarettmärket bland amerikanska barn.
Samtidigt som Altria påstår sig stödja en ”rökfri framtid”, bekämpar företaget den politik som faktiskt minskar rökning och kan bidra till att skapa en rökfri framtid. Altria hjälper för närvarande till att finansiera en folkomröstning för att upphäva den lag i Kalifornien som har stoppat försäljningen av mentolcigaretter och andra smaksatta tobaksprodukter. Altria stämmer också den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten FDA för att hindra grafiska varningstexter på cigarettförpackningar. Altria har också bekämpat betydande höjningar av tobaksskatten och annan effektiv, evidensbaserad politik.
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...
2023-01-04
Nyligen släppte Smoke Free Partnership en infografik över tobakslobbyns närvaro i EU-korridorerna. Siffrorna visar på en avsevärd ökning mellan åren...
2023-01-02
Tobaksindustrin påstår att upphettade tobaksprodukter – heated tobacco products, HTP, – är säkrare än cigaretter. Men de studier som finns...
Arbetet för ökad tobakskontroll går framåt i världen, men tobaksbolagen ger inte upp så lätt. Nätverket Stop har listat tio...
2022-12-29
I en ny rapport varnar FN för att ett stort antal barn som arbetar på tobaksodlingar i Malawi inte går...
2022-12-19
Två nya studier från Tobacco Control Research Group vid University of Bath har undersökt hur företagens storytellling kan användas för...