Hem / Cigaretter – fortfarande bra business för Altria
Foto: Skärmdump från tobaksbolaget Altrias hemsida visar hur företaget påstår sig stödja en "rökfri framtid", samtidigt som företaget bekämpar den politik som kan bidra till att skapa en rökfri framtid.
Enligt resultatrapporten för 2021 fick tobaksbolaget Altria, som bland annat har cigarettmärket Marlboro, 88 procent av sina intäkter från cigaretter och andra rökprodukter. Altrias kampanj att förpassa cigaretterna till historien är alltså en stor bluff, enligt den amerikanska organisationen Campaign for Tobacco-Free Kids.
Altria har nästan hälften av den amerikanska cigarettmarknaden, och Marlboro är fortfarande det bäst säljande cigarettmärket i USA.
Altrias kampanj för en rökfri framtid är bara det senaste exemplet på hur tobaksföretag lurar allmänhet och beslutsfattare att tro att de hjälper till att lösa problemet med rökning – som de själva orsakar, enligt ett inlägg från Campaign for Tobacco-Free Kids ordförande på organisationens webbplats.
Istället är Altrias huvudsakliga verksamhet att främja och vidmakthålla användningen av cigaretter, som är den främsta orsaken till dödsfall som kan förebyggas i USA och dödar nästan en halv miljon amerikaner varje år. Långt ifrån att vara en del av lösningen, är Altria fortfarande en primär orsak till problemet, enligt inlägget.
Altria hävdar också att de inte marknadsför sina produkter till barn och inte vill att barn ska använda dem, men fakta visar något annat. Bland annat är Marlboro det vanligaste cigarettmärket bland barn i USA. Altria äger också 35 procent av aktierna i Juul, som är den vanligaste e-cigarettmärket bland amerikanska barn.
Samtidigt som Altria påstår sig stödja en ”rökfri framtid”, bekämpar företaget den politik som faktiskt minskar rökning och kan bidra till att skapa en rökfri framtid. Altria hjälper för närvarande till att finansiera en folkomröstning för att upphäva den lag i Kalifornien som har stoppat försäljningen av mentolcigaretter och andra smaksatta tobaksprodukter. Altria stämmer också den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten FDA för att hindra grafiska varningstexter på cigarettförpackningar. Altria har också bekämpat betydande höjningar av tobaksskatten och annan effektiv, evidensbaserad politik.
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-30
Att börja snusa i 15-års åldern eller tidigare kopplas till ökad risk att utveckla astma. Det visar en internationell studie....
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
2024-09-03
Hur ser utvecklingen ut och vad kan man länderna i Norden lära av varandra för att minska bruket av vitt...
2024-08-26
– Nej, ni blir inte skärpta, ni blir mossiga. Det säger skolsköterskan Danica Augustsson till många snusande elever på gymnasiet...
2024-08-22
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har för första gången delat ut sitt anti-pris Årets folkhälsoförgörare. Utmärkelsen går till artisten Fröken Snusk “för att...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...