Altria har nästan hälften av den amerikanska cigarettmarknaden, och Marlboro är fortfarande det bäst säljande cigarettmärket i USA.

Altrias kampanj för en rökfri framtid är bara det senaste exemplet på hur tobaksföretag lurar allmänhet och beslutsfattare att tro att de hjälper till att lösa problemet med rökning – som de själva orsakar, enligt ett inlägg från Campaign for Tobacco-Free Kids ordförande på organisationens webbplats.

Istället är Altrias huvudsakliga verksamhet att främja och vidmakthålla användningen av cigaretter, som är den främsta orsaken till dödsfall som kan förebyggas i USA och dödar nästan en halv miljon amerikaner varje år. Långt ifrån att vara en del av lösningen, är Altria fortfarande en primär orsak till problemet, enligt inlägget.

Altria hävdar också att de inte marknadsför sina produkter till barn och inte vill att barn ska använda dem, men fakta visar något annat. Bland annat är Marlboro det vanligaste cigarettmärket bland barn i USA. Altria äger också 35 procent av aktierna i Juul, som är den vanligaste e-cigarettmärket bland amerikanska barn.

Samtidigt som Altria påstår sig stödja en ”rökfri framtid”, bekämpar företaget den politik som faktiskt minskar rökning och kan bidra till att skapa en rökfri framtid. Altria hjälper för närvarande till att finansiera en folkomröstning för att upphäva den lag i Kalifornien som har stoppat försäljningen av mentolcigaretter och andra smaksatta tobaksprodukter. Altria stämmer också den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten FDA för att hindra grafiska varningstexter på cigarettförpackningar. Altria har också bekämpat betydande höjningar av tobaksskatten och annan effektiv, evidensbaserad politik.

Läs vidare