Hem / A Non Smoking Generation: 40 års enträget arbete för barns hälsa fortsätter med ny kampanj
2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Kampanjen går ut på att uppmärksamma tobaksfrågan.
Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder – och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner – för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.
Non smoking har alltid varit väldigt synliga i sin marknadsföring av tobaksfria barn och varit duktiga på att använda moderna marknadsföringsmetoder i arbetet med det goda och varit innovativa, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert.
– De har också i alla tider knutit viktiga influensers till sig och det har bidragit till att de har spelat en viktig roll med att lyfta tobaksfrågan i Sverige.
Göran Boëthius, styrelseledamot i Tobaksfakta, tycker att den aktuella aktuella kampanjen visar att de har stora ambitioner även för sitt fortsatta arbete.
– Deras kampanjer får effekt även på vuxnas ansvar och det är viktigt för påverka politiska beslut som kan stödja barn och unga.
Läs mer om kampanjen här
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...