Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder – och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner – för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.

Non smoking har alltid varit väldigt synliga i sin marknadsföring av tobaksfria barn och varit duktiga på att använda moderna marknadsföringsmetoder i arbetet med det goda och varit innovativa, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert.

– De har också i alla tider knutit viktiga influensers till sig och det har bidragit till att de har spelat en viktig roll med att lyfta tobaksfrågan i Sverige.

Göran Boëthius, styrelseledamot i Tobaksfakta, tycker att den aktuella aktuella kampanjen visar att de har stora ambitioner även för sitt fortsatta arbete.

– Deras kampanjer får effekt även på vuxnas ansvar och det är viktigt för påverka  politiska beslut som kan stödja barn och unga.

Läs mer om kampanjen här

Läs vidare