Hem / A Non Smoking Generation: 40 års enträget arbete för barns hälsa fortsätter med ny kampanj
2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Kampanjen går ut på att uppmärksamma tobaksfrågan.
Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder – och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner – för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.
Non smoking har alltid varit väldigt synliga i sin marknadsföring av tobaksfria barn och varit duktiga på att använda moderna marknadsföringsmetoder i arbetet med det goda och varit innovativa, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert.
– De har också i alla tider knutit viktiga influensers till sig och det har bidragit till att de har spelat en viktig roll med att lyfta tobaksfrågan i Sverige.
Göran Boëthius, styrelseledamot i Tobaksfakta, tycker att den aktuella aktuella kampanjen visar att de har stora ambitioner även för sitt fortsatta arbete.
– Deras kampanjer får effekt även på vuxnas ansvar och det är viktigt för påverka politiska beslut som kan stödja barn och unga.
Läs mer om kampanjen här
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-26
Hos unga räcker 5 milligram nikotin om dagen för att etablera ett nikotinberoende. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av mängden...
2022-05-31
På Tobaksfria dagen satsade Tobaksfakta på att visa skillnaden mellan äkta glädje och den falska bild av glädje som förmedlas...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-02
EU:s regler kan stoppa det danska regeringsförslaget att permanent förbjuda alla födda efter 2010 från att köpa cigaretter.
2022-04-26
Snus finns i ungdomars vardagsliv och i stort sett alla har personer i sin omgivning som snusar. Det framgår av...
2022-03-29
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när...
2022-03-16
Danmarks regering överväger en lagändring som kan innebära att försäljning av cigaretter permanent förbjuds för personer födda efter 2010.
2022-03-10
American Lung Association har på sin webbplats listat tio riktigt dåliga saker som tobaksindustrin har hittat på för att fånga...