I ett brev som skickats till företagens vd-ar beskrivs hur tobaksföretag som British American Tobacco använder sociala medier för att marknadsföra snus som Velo till miljontals användare av sociala medier världen över.

Reklamen har ofta unga, högprofilerade influencers som är engagerade i sportaktiviteter, vilket tyder på att snuset främjar en hälsosam, aktiv livsstil. På Instagram har British American Tobacco antytt att Velo kan användas för att hålla tänderna vita. I flera fall erbjuder influencers speciella ”kampanjkoder” till följare för att främja försäljningen av snus på sociala medieplattformar, enligt brevet.

Marknadsföring av snus är inte uttryckligen förbjudet av något av företagen i sociala medier. Brevet uppmanar företagen i sociala medier att omedelbart uppdatera sina policyer för tobaksreklam för att förbjuda tobaksföretag att vända sig mot ungdomar med snusreklam.

Bland undertecknarna finns organisationer i Finland, Norge och Danmark. Ingen svensk organisation finns med i uppropet.

Läs vidare