Hem / Tobaksbolag i USA tvingas sprida sanna reklambudskap
Föreställ dig dessa och en rad liknande faktabudskap i stora dagstidningsannonser och TV-reklam. Och föreställ dig sedan att det är tobaksbolag som betalar för annonseringen.
Detta är vad som kommer att ske i USA från och med söndag. Då inleds en lång period då ett 11 år gammalt domstolsbeslut tvingar fyra stora tobaksbolag att publicera korrigerande uttalanden (corrective statements) i press och TV landet runt.
Målet United States mot Philip Morris förbereddes under minst sex år av stämningsansökningar och rättegången pågick i nio månader. Den slutade 2006 med att den framstående domaren Gladys Kessler slog fast att tobaksbolagen under mer än 50 år medvetet hade vilselett allmänheten om farorna med rökning. Domaren beordrade tobaksbolagen att publicera korrigerande uttalanden om bland annat rökningens dödliga effekter och tobakens beroendeskapande egenskaper.
Tobaksbranschen har dock lyckats förhala dessa publiceringar under många år genom olika juridiska ifrågasättanden. Många experter menar att denna strategi gjort att annonseringen nu slår mindre hårt mot industrin än den annars skulle ha gjort. Annonskampanjen bygger på annonsering i tidningar och nationell TV, kanaler som inte når så många unga. Som bekant är det framför allt unga människor som börjar röka.
”Tobaksindustrins rättsliga strategi är som alltid att obstruera, försena, skapa förvirring och köpa mer tid”, säger i ett pressuttalande Ruth Malone, University of California, San Francisco, som har studerat branschen i 20 år.
Kampanjen kommer att betalas av Altria Group, ägare till Philip Morris USA och R.J. Reynolds Tobacco Co., en division av British American Tobacco. TV-inslagen kommer att sändas fem gånger per vecka i ett år och tidningsannonserna kommer att köras fem gånger över flera månader i cirka 50 nationella dagstidningar.
2025-10-13
Samma skatt på alla typer av tobaks- och nikotinprodukter är ett effektivt sätt för en regering att både få ökade...
2025-10-10
Nio stora danska organisationer kampanjar för försäljningsstopp för tobaks- och nikotinprodukter från 2035. De anser att det inte räcker att...
2025-10-02
Arizona höjer åldersgränsen för tobak- och nikotinvaror från 18 år till 21 år, skriver Tobacco Reporter. Redan 2019 beslutades att...
2025-09-15
Valsegern för vänstersidan i Norge talar för att förbudet mot vitt snus består. Det är högerpartier som har velat häva...
2025-09-10
Frankrike har beslutat om ett totalförbud mot vitt snus. Att stora EU-länder förbjuder vitt snus i sina länder ökar sannolikheten...
2025-08-06
Finland striktare regler kring vitt snus har trätt i kraft. Det är slut med näthandel och begränsningar i nikotinhalt och...
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
2025-07-04
Arrangören av världsutställningen Expo 2025 i Osaka har nyligen beslutat att inrätta två rökområden inom evenemangets arena, vilket innebär att...
2025-07-03
I början av maj stämde 20 delstatsåklagare i USA bland andra hälsoministern Robert F Kennedy Jr för stora nedskärningar och...
”*” anger obligatoriska fält