Hem / Förslag om ny e-cigarettlag till lagrådet
Nu är Sveriges försenade e-cigarettlag på väg. Regeringen har skickat ett lagförslag på remiss till lagrådet. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli i år.
Den föreslagna lagen omfattar enbart e-cigaretter som ”kan användas för konsumtion avnikotin”. Detta trots att många remissinstanser påpekat att det är viktigt att lagstifta om alla e-cigaretter, även de utan nikotin. Regeringen hänvisar till att EU:s tobaksproduktdirektiv enbart tar upp e-cigaretter med nikotin, samt att när det gäller produktsäkerhet så finns det redan lagar som även e-cigaretter utan nikotin och deras påfyllningsbehållare omfattas av.
Regeringens förslag går främstut på att genomföra EU:s tobaksproduktdirektiv i svensk lag. En del kompletterande regler föreslås också, bland annat en 18-årsgräns. Denna motiveras så här:
”E-cigaretter innehåller samma beroendeskapande komponent – nikotin – som tobaksvaror. Därtill kommer att e-cigaretter i stor utsträckning designmässigt är utformade för att likna tobakscigaretter. Produkterna har också utformats på ett sådant sätt att deras användning påminner om tobaksrökning, exempelvis genom att produkterna avger ånga. Som framhålls i ingressen till tobaksproduktdirektivet (skäl43) kan e-cigaretter utvecklas till en inkörsport till nikotinberoende och resultera i traditionell tobakskonsumtion, eftersom de efterliknar och normaliserar rökning. Mot denna bakgrund finns det starka skäl att införa en åldersgräns för köp av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.”
Regeringen föreslår dock inte lika starka begränsningar av marknadsföringen av e-cigaretter som av tobaksreklam. Tobaksvaror får endast marknadsföras på försäljningsställena, men reklam för e-cigaretter kommer däremot enligt regeringens förslag att vara tillåten bland annat på affischer, i reklambroschyrer, på etiketter och på förpackningar. E-cigarettreklam i tidningar och tidskrifter förbjuds enligt förslaget, liksom reklam i radio och TV och på Internet. Samtidigt ska det dock vara tillåtet att sälja e-cigaretter på nätet och reklamförbudet sägs gälla sådant som går längre än att ”passivt tillhandahålla” produkterna. Det framhållsäven i regeringens förslag att reklamförbudet i radio och på TV inte gäller sändningar som omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen.
Och marknadsföring av e-cigaretter utan nikotin berörs som nämnts inte av den föreslagna lagen.
Här är ytterligare några av regeringens förslag i lagrådsremissen:
Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – har tagit fram ett underlag om vilka regler som är viktiga att införa för e-cigaretterför att skydda våra barn. Många av dessa saknas i regeringens förslag.
2024-12-09
I Danmark har en bred majoritet i Folketinget enats om en politik som syftar till att få unga att vända...
2024-12-03
I Norge finns en vision om ett tobaksfritt samhälle på sikt och i den senaste nationella tobaksstrategin är målet att...
2024-11-27
Målet i den finska tobakslagen är att användningen av tobaks- och nikotinprodukter ska upphöra. I praktiken betyder det att mindre...
2024-11-11
Social- och hälsoministeriet i Finland fick inte något gehör när de 2023 försökte stoppade det vita snuset i Finland av...
2024-10-25
Regeringen vill inte längre ha minskat tobaksbruk som mål. Målet ska istället vara minskade medicinska och sociala skador av tobak...
Miljöpartiet är kritiska till att regeringen inte vill att minskat bruk ska vara målet för tobakspolitiken, utan istället vara minskade...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...
2024-10-14
Finlands riksdag har klubbat en rad beslut för att begränsa användningen av vitt snus: en mängd smaker förbjuds, distansförsäljning stoppas...
2024-10-03
Riksdagsledamoten Kim Berg, från Finlands socialdemokratiska parti (SDP), har ställt en skriftlig fråga till de nordiska regeringarna om de är...