Hem / Tobaksbolag hotar lag med folkomröstning
Tobaksindustrin hotar att stoppa Kaliforniens nya tobakslag genom att ta initiativ till en folkomröstning om den. Det är endast några veckor sedan som lagen antogs av delstatens parlament.
Det enda som återstod för att den skulle träda i kraft var en underskrift av guvernören Jerry Brown.
Lagen har emellertid inte skickats över till guvernören. Orsaken är att när den väl trätt i kraft är det enligt Kaliforniens lagar fullt möjligt att organisera en folkomröstning för att ogiltigförklara den.
Just nu är enda sättet att förhindra den möjligheten att inte skicka lagen till guvernören.
Kalifornien har flera möjligheter till folkomröstningar. De äger i regel rum i anslutning till allmänna val. Det finns två huvudtyper. Den ena är av staten utlysta omröstningar med obligatoriskt valdeltagande. Den andra är frivilliga omröstningar som kan initieras av olika aktörer.
Det gäller att samla in namnunderskrifter på gatorna. Får man ihop så många så det motsvarar minst fem procent av rösterna i det senaste guvernörsvalet måste omröstningen genomföras.
Ger denna stöd med över 50 procent nej upphör lagen att gälla.
Huvudpunkterna i tobakslagen är att åldern för köp av tobak höjs från 18 till 21 år. En ändring som infördes i Hawaii i december 2015 och som nu ett dussintal delstater förbereder.
Ett av motiven för att höja åldern är att man anser att det är ungdomar som fyllt 18 som förser yngre kamrater med tobak.
En annan viktig del av lagen är att e-cigaretter regleras som tobaksprodukter. De förbjuds i skolor, i offentliga byggnader och på serveringar.
Lagstiftarna varnade för den marknadsföring som tobaksbolagen nu ägnar sig åt för att med hjälp av e-cigaretter göra fler ungdomar nikotinberoende och binda dem som konsumenter.
Lagen innehåller även bestämmelser om utvidgning av rökfria miljöer på arbetsplatser, t ex hotellobbyer, butiker, barer, spelklubbar och små arbetsplatser som hittills varit undantagna, samt rätt för delstatens regioner att beskatta tobak. Den delstatliga skatten höjs med två dollar.
The Sacramento Bee
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...