Hem / Stark kritik mot webb- och SMS-reklam för snus
Konsumentverket tar nu emot en storm av anmälningar mot marknadsföring per SMS och på internet av en ny snussort från företaget bakom webbplatsen www.swedsnus.se. Och Konsumentverket ger anmälarna rätt – marknadsföringen är olaglig.
Sedan 5 maj har Konsumentverket fått in en bra bit över 800 anmälningar om att snuset Black Lemon marknadsförs genom SMS direkt till konsumenter. SMS-meddelandena hänvisar till webbplatsen www.black-lemon.se där den nya snussorten marknadsförs genom text, bilder och en video, som även finns på Youtube. Temat i marknadsföringen är att hårdrockbandet Black Ingvars varit med och tagit fram den nya snussorten som bandet nu tycker ”lever upp till våra förväntningar” om ”ett bra och prisvärt snus från Göteborg”.
Enligt tobakslagen får tobaksprodukter endast marknadsföras där de säljs och då på ett måttfullt sätt som presenterar relevanta fakta om varan på ett sakligt sätt. Inbjudande och påträngande marknadsföring är inte tillåten.
Att skicka direktreklam per SMS eller på andra sätt är med andra ord tveklöst förbjudet.
”Konsumentverket bedömer att marknadsföringen strider mot tobakslagen dels på grund av att det inte är tillåtet att via direktreklam marknadsföra tobak, dels vad gäller innehållet på webbplatsen www.black-lemon.se …”, skriver Konsumentverket i ett brev till Temeco AB, det företag som myndigheten anser är ansvarigt för verksamheten.
”Då webbplatsen www.black-lemon.se inte utgör ett försäljningsställe får kommersiella meddelanden för tobak i huvud taget inte förekomma.”
Konsumentverket kritiserar även bland annat att bolaget erbjuder konsumenter att prova det aktuella snuset kostnadsfritt, och att snuset marknadsförs på YouTube.
Konsumentverket har gett bolaget till i början av nästa månad på sig att svara på kritiken Därefter ska man ta ställning till ytterligare åtgärder.
2025-12-03
Tobaksindustrins inflytande i USA har ökat markant. Det visar en ny amerikansk rapport. I rapporten hamnar USA på plats 98...
2025-12-02
British Museum har avslutat sitt samarbete med Japan Tobacco International, efter 15 år, uppger Tobacco Reporter. Kritiken mot sponsringsavtalet med...
2025-11-21
Tobaksindustrin har ett ihållande grepp över folkhälsopolitiken i WHO:s europeiska region, visar en ny rapport. I Sverige har problemen till...
2025-11-04
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
2025-10-24
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder. 30 september släpptes nya avsnitt.
2025-10-21
Snusföretag får inte märka dosorna med ”Skydd för tandköttet”. Lena Sjöberg, tandläkare och ordförande i Tobaksfakta, välkomnar beslutet. Hon menar...
2025-08-14
Den här podcastserien, som bygger på banbrytande forskning, avslöjar tobaksindustrins metoder. Experter från bland annat University of Bath diskuterar de...
2025-08-13
SmokeFree Partnership har granskat EU:s transparensregister för att få en bild av tobaksindustrins närvaro i EU. Informationen bygger på data...
2025-08-06
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
”*” anger obligatoriska fält