Hem / Glittriga paket lockar barn att börja röka
En forskningsstudie i Storbritannien visar att glittriga och glamorösa cigarettpaket gör barn mottagliga för att lockas att börja röka.
I studien undersökte forskare vid University of Stirling reaktionerna hos 1 025 barn och ungdomar i åldrarna 11-16 år. Ingen av deltagarna hade prövat att röka. De fick tre olika typer av cigarettpaket – vanliga paket, standardiserade paket i en brun färg utan logotyp och andra dekorationer samt extra designade och utsmyckade paket. Den sistnämnda typen kunde exempelvis ha en ovanlig form och/eller färg eller öppnas på ett ovanligt sätt. Ett av dessa paket hade till exempel formen av en tändare.
En majoritet av barnen föredrog de färgrika och modernt designade paketen. Dessutom var de barn som gillade dessa paket mer frestade att röka.
De standardiserade paketen gjorde i stället rökning mindre attraktivt för barnen.
Cancer Research UK, som står bakom studien, framhåller att resultaten tydligt visar de negativa effekterna av den engelska regeringens beslut att avvakta med att införa standardiserade tobaksförpackningar. Medan regeringen avvaktar hinner tobaksindustrin rekrytera mängder av nya rökare bland de unga, skriver Cancer Research UK. Omkring 570 unga börjar röka varje dag i Storbritannien.
– Regeringen måste skydda våra barn från tobaksindustrins sofistikerade marknadsföring och prioritera barns hälsa, inte tobaksindustrins vinster, säger Harpal Kumar, chef för Cancer Research UK.
Studien har publicerats i BMJ Open och kan laddas ned här.
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...