Den kinesiska e-cigaretten Elf Bar har på kort tid blivit ett av de mest populära märkena bland barn i Storbritannien. Varumärket är mest känt för sina engångsprodukter, som finns i smaker som bubbelgum och cheesecake.

Elf Bar använder sociala medier för att öka intresset bland barnen. På medieplattformen TikTok marknadsförs produkterna i brott mot reklamreglerna av influerare som i vissa fall hävdar att de får betalt för kampanjerna och drar nytta av gratisprodukter.

Filmerna, som i många fall visar influerare som använder e-cigaretter framför kameran, saknar åldersbegränsning och tydligt annonsmarkering. Vissa har haft hundratusentals visningar på TikTok, som används av hälften av 8–11-åringarna och tre fjärdedelar av 16– 17-åringarna.

Experter varnar, enligt artikeln i The Guardian, för att färgglada e-cigaretter med godissmak används av barn så unga som sju år.

Problemet med att allt fler barn använder e-cigaretter har vuxit det senaste året. Förra månaden visade en årlig undersökning av ASH, Action on Smoking and Health, att andelen 11–17-åringar som säger att de regelbundet använder e-cigaretter har ökat från fyra till sju procent mellan åren 2020 och 2022.

Trots att det i Storbritannien är olagligt att sälja e-cigaretter till under 18 år, svarade nästan hälften av barnen att de köper e-cigaretterna i butiker.

En undersökning genomförd av myndigheterna, som refereras av ASH, visade att av 442 testköp fick minderåriga köpa e-cigaretter i 145 fall.

Nu växer farhågorna att e-cigarettboomen har potential att skapa en generation av unga människor som är beroende av nikotin. I en annan artikel i The Guardian vittnar flera föräldrar till barn som använder e-cigaretter hur svårt det är att få dem att sluta.

Läs vidare