Hem / USA-kampanj mot rökfri tobak
Den amerikanska myndigheten FDA, the Food and Drug Administration, har beslutat genomföra en informationskampanj om hälsoriskerna med rökfri tobak, varav snus nämns som ett exempel. Man satsar 36 miljoner dollar på projektet.
Målgrupp är manliga, vita tonåringar som bor i landsbygdsdistrikt med en stor andel brukare av rökfri tobak.
FDA har genomfört kampanjer mot röktobak på temat The Real Cost, men det här är första gången myndigheten riktar sig till unga konsumenter av rökfri tobak. Det sker på samma tema.
Med hjälp av annonser i väl utvalda medier ska tonåringar upplysas om den rökfria tobakens hälsorisker, som sjukdomar i munhålan, tandlossning och flera slags cancersjukdomar.
Annonserna placeras i ett brett register av medier som når en stor publik i områden där konsumtionen av rökfri tobak är stor.
Det är områden i landsorten med vit befolkning. I städerna är andelen brukare av snus och annan rökfri tobak bara hälften så stor.
Statistiken visar att nära 1 000 manliga ungdomar under 18 år i USA varje dag börjar använda rökfri tobak för första gången. Nästan lika många som de som röker sin första cigarett.
– Det är viktigt att i samhällen där rökfri tobak är en del av kulturen med övertygande argument tidigt nå ungdomar som är i farozonen, säger Mitch Zeller i ett pressmeddelande.
Zeller är direktör för FDA:s tobaksenhet, CTP, Center for Tobacco Products.
Kampanjens centrala budskap är att ”rökfri” inte betyder att tobaken är oskadlig. Tanken är att ungdomarna ska stimuleras att tänka igenom vad de vet om rökfri tobak.
Strategin bygger främst på vad FDA inhämtat i flerstatliga fokusgrupper bestående av vita pojkar i åldersgruppen 12-17 år.
I den nya kampanjen ska man samarbeta med ett antal baseboll-lag för att gemensamt bekämpa traditionen att använda rökfri tobak inom sporten. Några av de största basebollarenorna har på senare tid förklarats fria från rökfri tobak.
Under sommaren kommer basebollarenor runt om i landet att satsa på en tobaksfri livsstil och ge ungdomar möjlighet att samarbeta med basebollspelare för att sprida budskapet om The Real Cost.
FDA:s pressmeddelande
Här finns exempel på kampanjvideo
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-04-07
I mars fyllde den vetenskapliga BMJ-tidskriften Tobacco Control 30 år. Med anledning av jubileet ägnas den senaste utgåvan åt vad...
2022-03-27
Japans statligt stödda tobaksföretag Japan Tobacco International (JTI) ska avbryta planerade investeringar i Ryssland. Företaget kommer också att sluta marknadsföra...
2022-03-16
Danmarks regering överväger en lagändring som kan innebära att försäljning av cigaretter permanent förbjuds för personer födda efter 2010.
2022-02-18
Reklam för tobak kommer snart att vara ett minne blott i Schweiz, efter att väljarna i en folkomröstning nyligen till...