Hem / Ungdomar röker mindre vid exponeringsförbud
Färre kanadensiska ungdomar har börjat röka sedan exponeringsförbud infördes. Lagar som förbjuder synlig tobak på säljställena har sedan 2004 trätt i kraft vid skilda tidpunkter i landets alla tio provinser och tre territorier.
Ny statistik visar att andelen unga rökare minskat mest i de provinser som haft exponeringsförbud för tobak längst. Provinserna Manitoba och Saskatchewan var först med exponeringsförbud 2004. Efter 60 månader hade andelen ungdomsrökare sjunkit från 18,1 till 11,4 procent i Manitoba och från 19,2 till 11,9 i Saskatchewan. Det innebär minskningar med 6,7 procent i Manitoba och 7,3 procent i Saskatchewan. Provinsen Alberta är ett undantag eftersom andelen där minskat med 7,2 procetn redan efter 18 månader.
Statistiken över andelen rökare i Kanada görs årligen. Den senaste undersökningen visar att lagarna om dold tobaksförsäljning har medfört minskningar av andelen unga rökare och att de som börjar röka gör det vid en högre ålder än tidigare. Effekten på vuxna rökare visar sig i att fler nu röker färre cigaretter per dag. Den minskningen gäller också ungdomar som röker.
Så här ser statistiken ut för nio av de tio provinserna där de första siffrorna visar hur många månader exponeringsförbudet varit i kraft medan de till höger visar minskningen av andelen unga rökare i procent:
Ett av tobaksindustrins argument mot dold tobaksförsäljning är att den inte visat sig påverka andelen unga rökare. I den rapport där den nya statistiken presenteras citeras också ett citat ur en annan rapport om dold tobaksförsäljning som genomförts av Japan Tobacco International:
”Data från Kanadensiska provinser tyder på att exponeringsförbuden, åtminstone hittills, inte haft några mätbara effekter på andelen rökare, vare sig bland de unga eller på befolkningen i sin helhet.”
Orsaken till att provinserna i Kanada infört exponeringsförbud vid olika tillfällen är att de har en hög grad av självstyre med egna regeringar och parlament. Även territorierna har visst självstyre med egna regeringar.
Källa: Cigarette display bans in Canada, smoking prevalence, consumption and age of initiation.University of Waterloo,28 mars 2011
Carl-Olof Rydén
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...