Hem / Tobaksindustrins strategier att nå barnen undersökta
Foto: Pixabay
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar undersökning som Campaign for Tobacco-Free Kids har gjort i 23 länder.
Bland annat försöker tobaksindustrin försvaga politiska insatser att hindra marknadsföring och tobaksförsäljning nära skolor. I samtliga undersökta länder fanns tobaksprodukter eller reklam placerade i barns ögonhöjd, enligt organisationen.
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-30
Att börja snusa i 15-års åldern eller tidigare kopplas till ökad risk att utveckla astma. Det visar en internationell studie....
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...