Hem / Tobaksfria dagen ska avslöja tobaksindustrins metoder
Foto: Shutterstock
Tobaksfria dagen i år har ett särskilt fokus på att avslöja de myter och de marknadsföringsmetoder som tobaks- och nikotinindustrin använder för att locka barn att börja använda tobaksprodukter.
Tobaksfria dagen äger rum 31 maj, och är skapad av världshälsoorganisationen WHO för att uppmärksamma tobaksfrågor. I år ägnas den åt en kampanj som ska avslöja hur tobaksindustrins arbetar för att manipulera allmänheten och locka nya användare, främst barn.
Kampanjen ska exponera de marknadsföringsmetoder som riktar sig till barn, till exempel nya smaker och attraktiva egenskaper hos produkterna.
Kampanjen ska också engagera influerare inom till exempel ungdomskultur, på sociala medier och i klassrummet, i arbetet med att informera barn och ungdomar och skydda dem mot tobaksindustrins metoder.
Tobaks- och nikotinindustrin lockar barn och ungdomar att börja använda nya produkter som genom till exempel tilsatser av smakämnen som är attraktiva för ungdomar. Nya produkter har också ett attraktivt utseende som upplevs som ”coolt”. Genom kändisar och influerare, som har många följare bland barn, når tobaksindustrin ut med sitt budskap. Produkterna marknadsförs också indirekt genom att tobaksvaror visas i filmer och program på tv och i andra kanaler på nätet.
E-cigaretterna framställs som mindre skadliga än konventionella cigaretter, trots att det inte finns objektiv vetenskap som underbygger påståendena. Ett vanligt argument som framförs i många sammanhang är att det är 95 procent säkrare att använda e-cigaretter än konventionella cigaretter, trots att det saknas vetenskapliga bevis för detta, vilket bland annat denna artikel från AJPH från American Public Health Association, som publicerades i januari, tar upp.
2022-05-31
På Tobaksfria dagen satsade Tobaksfakta på att visa skillnaden mellan äkta glädje och den falska bild av glädje som förmedlas...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-02
EU:s regler kan stoppa det danska regeringsförslaget att permanent förbjuda alla födda efter 2010 från att köpa cigaretter.
2022-04-26
Snus finns i ungdomars vardagsliv och i stort sett alla har personer i sin omgivning som snusar. Det framgår av...
2022-03-29
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när...
2022-03-16
Danmarks regering överväger en lagändring som kan innebära att försäljning av cigaretter permanent förbjuds för personer födda efter 2010.
2022-03-10
American Lung Association har på sin webbplats listat tio riktigt dåliga saker som tobaksindustrin har hittat på för att fånga...
2022-03-01
I en ny amerikansk undersökning hade 97 procent av 504 deltagande barn en viss nivå av nikotin på sina händer....
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...