Förra veckan presenterade danska Sundhedstyrelsen studier som visar att andelen ungdomar mellan 16 och 24 år som röker dagligen har ökat till 12,5 procent för pojkar och 11 procent för flickor sedan den förra undersökningen 2013.Undersökningen fick Magasin att reagera.

– Vi vill stötta både samhällsutvecklingen som går mot en sundare livsstil och själva få en ännu skapare hälsoprofil, säger marknadschefen Lise B. Thomsen i ett pressmeddelande.

Organisationen Kræftens Bekæmpelse, motsvarande Cancerfonden, hyllar Magasins besked.

– Jag hoppas verkligen att det här kan bli en trend och att fler butiker följer efter. Tobak är en så pass farlig produkt att den inte alls hör hemma i en dagligvarubutik, säger Niels Them Kjær, projektledare för tobaksprevention på Kræftens Bekæmpelse till Ritzau.

Svenska Cancerfonden instämmer:

– Självklart välkomnar Cancerfonden initiativet från danska Magasin och skulle också vilja se samma modiga beslut i svensk detaljhandel, säger generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.

I Sverige har ännu ingen större matvarukedja fattat beslutet även om enstaka handlare slutat sälja tobak. En pionjär var ICA-handlaren Mats Calla som 2008 slutade sälja tobak på ICA Super Market i Teg och fick flera priser för detta av organisationer i det svenska nätverket av tobaksförebyggande frivilligorganisationer.

Läs vidare