Hem / Snapchat visar barnarbetet bakom tobaksprodukterna
Tiamike är ett av de barnen som får sin hälsa förstörd på tobaksfälten.
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när mobilappen förs över förpackningen.
Kampanjen, som har tagits fram av franska L’ACT (Alliance contre le tabac) och reklambyrån TBWA\Paris, har ett helt annat grepp än de traditionella antirökbudskapen som fokuserar på hälsoriskerna för individen. I stället fokuserar den på risker för den unga arbetskraften.
Se hur budskapet förs fram genom ett filmklipp på The Drum.
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-30
Den brittiska livsmedelskedjan Waitrose har slutat sälja e-cigaretter för engångsbruk på grund av deras negativa påverkan på miljön och ungdomars...
2023-01-24
Nytt år och nya föresatser. Vill du sluta röka eller snusa? Det finns bra hjälp att få. Psykologer mot Tobak...
2023-01-11
Tobaksindustrins strategier att locka unga in i ett skadligt nikotinberoende har gett tydliga resultat. Det visar A Non Smoking Generations...
2022-12-29
I en ny rapport varnar FN för att ett stort antal barn som arbetar på tobaksodlingar i Malawi inte går...
2022-12-15
Bruket av e-cigaretter har mångdubblats bland skolelever, samtidigt fortsätter användningen av vitt snus att stiga, visar CAN:s skolundersökning 2022.
2022-11-18
Med syra tillsatt i vätskan som används i e-cigaretter blir nikotinaerosolen mindre alkalisk och lättare att andas in. Metoden gör...
2022-11-07
På SVT Play finns nu Fångad av tjejsnuset, en dokumentär om det vita, så kallade tobaksfria, snuset som framgångsrikt har...
2022-11-02
FN:s barnrättskommitté (UN CRC) rekommenderar den tyska regeringen att förbättra utbildningen om effekterna av tobaksanvändning och passiv rökning, reglera marknadsföringen...