Hem / Snapchat visar barnarbetet bakom tobaksprodukterna
Tiamike är ett av de barnen som får sin hälsa förstörd på tobaksfälten.
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när mobilappen förs över förpackningen.
Kampanjen, som har tagits fram av franska L’ACT (Alliance contre le tabac) och reklambyrån TBWA\Paris, har ett helt annat grepp än de traditionella antirökbudskapen som fokuserar på hälsoriskerna för individen. I stället fokuserar den på risker för den unga arbetskraften.
Se hur budskapet förs fram genom ett filmklipp på The Drum.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-05-02
EU:s regler kan stoppa det danska regeringsförslaget att permanent förbjuda alla födda efter 2010 från att köpa cigaretter.
2022-04-26
Snus finns i ungdomars vardagsliv och i stort sett alla har personer i sin omgivning som snusar. Det framgår av...
2022-03-29
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när...
2022-03-16
Danmarks regering överväger en lagändring som kan innebära att försäljning av cigaretter permanent förbjuds för personer födda efter 2010.
2022-03-10
American Lung Association har på sin webbplats listat tio riktigt dåliga saker som tobaksindustrin har hittat på för att fånga...
2022-03-01
I en ny amerikansk undersökning hade 97 procent av 504 deltagande barn en viss nivå av nikotin på sina händer....
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-02-10
Enligt resultatrapporten för 2021 fick tobaksbolaget Altria, som bland annat har cigarettmärket Marlboro, 88 procent av sina intäkter från cigaretter...