Hem / Snapchat visar barnarbetet bakom tobaksprodukterna
Tiamike är ett av de barnen som får sin hälsa förstörd på tobaksfälten.
Ett kampanj på Snapchat lyfter fram barnarbetet i tobaksodlingarna. Istället för varningstexterna på tobaksförpackningarna dyker barnarbetarnas personliga historier upp när mobilappen förs över förpackningen.
Kampanjen, som har tagits fram av franska L’ACT (Alliance contre le tabac) och reklambyrån TBWA\Paris, har ett helt annat grepp än de traditionella antirökbudskapen som fokuserar på hälsoriskerna för individen. I stället fokuserar den på risker för den unga arbetskraften.
Se hur budskapet förs fram genom ett filmklipp på The Drum.
2023-05-31
Tobaksfakta har tillsammans med Läkare mot Tobak tagit fram en animerad film om vitt snus. Filmen syftar till att förklara...
2023-05-29
Databasen Tobacco Tactics samlar information om bland annat tobaksprodukter och tobaksbolag. Webbplasen har nu uppdaterats med information om e-cigaretter för...
När tobak och e-cigaretter visas i olika medier blir bruket normaliserat och glamoriserat. Truth Initiative har för femte gången analyserat...
2023-05-16
Folkhälsomyndigheten publicerar nu studien Skolbarns hälsovanor och den visar att användandet av snus bland 15-åriga flickor ökade från 7 procent...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-17
Sedan början av 2000-talet har snusanvändningen ökat kraftigt i Norge, särskilt bland unga. För att hindra minderåriga att köpa snus vill...
2023-04-06
Pristagarna för The Margareta Haglund Award är nu tillbaka på arbetet. Just nu pågår planering för annorlunda sommarjobb för unga,...
2023-03-29
E-cigaretter intresserar bara unga om de är lockande paketerade. För äldre spelar paketeringen inte någon roll. Det visar en brittisk...
2023-03-21
Det blir allt vanligare att barn och ungdomar vejpar, alltså använder e-cigaretter med nikotin, och nu har Stockholms stad skickat...