Hem / Snabbare åtgärder mot marknadsföring till unga
Allt fler barn och ungdomar utsätts för marknadsföring av alkohol och tobak via internet och sociala medier. Ökningen beskrivs som lavinartad i den kartläggning av marknadsföringen som genomförts i arbetet med betänkandet En väg till ökad tillsyn: marknadsföring och e-handel med alkohol och tobak (SOU 2013:50) som den 9 juli överlämnades till statsrådet Maria Larsson. Där föreslås åtgärder som skulle göra tillsynen effektivare och snabbare.
Utredningens uppdrag var att granska och analysera marknadsföringen av alkohol och tobak och att föreslå åtgärder som med gällande regler leder till en effektivare tillsyn.
En särskild uppgift var att undersöka inriktningen och formerna för marknadsföring av alkohol direkt till konsumenter, likasom e-handel och hemleveranser av alkohol. Där ingick också en kartläggning av de metoder som används för barns och ungdomars exponering för alkohol och tobak i digitala medier och tv och hur omfattande den är.
Reklambudskap och annan marknadsföring sprids blixtsnabbt och okontrollerat på nätet. Marknadsföringen bygger ofta på interaktivitet och kan lätt anpassas till olika mottagargrupper.
Eftersom barn och ungdomar är överrepresenterade i sociala medier kan lämpligheten, och i många fall lagligheten, av marknadsföringen ifrågasättas, men utvecklingen har gjort att förutsättningarna för en central tillsyn har förändrats. Marknadsföringen är flyktigare och därmed svårare att fånga upp och det ställs större krav på konsumenter som vill anmäla otillbörlig reklam.
Utredaren, hovrättslagman Göran Lundahl, skriver att de regleringar som finns för marknadsföring av alkohol och tobak är tillräckliga i och för sig, men att de inte tillämpas i den utsträckning eller på det sätt som krävs.
Det aktualiserar frågor om prioritering av verksamheten och resurstilldelning. Tillsynen måste delvis utövas utifrån andra utgångspunkter än de som gällt hittills.
Han föreslår att samarbetet mellan tillsynsmyndigheterna Konsumentverket och Statens folkhälsoinstitut formaliseras med löpande skyldighet till samråd i stället för de sporadiska kontakter som förekommer i dag.
Däremot bör det i dag splittrade ansvaret för tobaksförpackningarna ligga enbart på Folkhälsoinstitutet och den operativa tillsynen bedrivas av kommunerna.
Lundahl föreslår också att Konsumentombudsmannen/KO ska få möjlighet till snabbare ingripanden vid överträdelser mot marknadsföringsreglerna för alkohol och tobak. Till skillnad mot i dag skulle en talan i Marknadsdomstolen inte behövas för att få till stånd ett förbud utan KO ska själv kunna förbjuda en marknadsföringsform som han anser strider mot lagen. Ett beslut som ska kunna överklagas till en förvaltningsdomstol.
Hela betänkandet på Socialdepartementets hemsida
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...