Hem / Samma gamla argument för att locka nya kunder
Tobaksindustrin återanvänder i marknadsföringen för de nya ”säkra” produkterna argumenten från förr, enligt ett nytt inlägg på nätverket STOPs webbplats.
Argumenten känns igen från 50-talets light-cigaretter och de rökfria produkterna från 70-talet och framåt: ”Konsumenter och beslutsfattare måste förstå att tobaksföretagens nya produktmarknadsföring bara är den senaste versionen av vad de har gjort i årtionden: prioriterat vinster framför hälsa, till en kostnad av miljontals liv varje år”, enligt inlägget.
2025-11-04
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
2025-10-24
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder. 30 september släpptes nya avsnitt.
2025-10-21
Snusföretag får inte märka dosorna med ”Skydd för tandköttet”. Lena Sjöberg, tandläkare och ordförande i Tobaksfakta, välkomnar beslutet. Hon menar...
2025-08-14
Den här podcastserien, som bygger på banbrytande forskning, avslöjar tobaksindustrins metoder. Experter från bland annat University of Bath diskuterar de...
2025-08-13
SmokeFree Partnership har granskat EU:s transparensregister för att få en bild av tobaksindustrins närvaro i EU. Informationen bygger på data...
2025-08-06
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
2025-06-19
Förvaltningsrätten i Stockholm har beslutat att Snusbolaget ska få en varning för brister i rutiner och marknadsföring. Men de får...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
”*” anger obligatoriska fält