Hem / Samma gamla argument för att locka nya kunder
Tobaksindustrin återanvänder i marknadsföringen för de nya ”säkra” produkterna argumenten från förr, enligt ett nytt inlägg på nätverket STOPs webbplats.
Argumenten känns igen från 50-talets light-cigaretter och de rökfria produkterna från 70-talet och framåt: ”Konsumenter och beslutsfattare måste förstå att tobaksföretagens nya produktmarknadsföring bara är den senaste versionen av vad de har gjort i årtionden: prioriterat vinster framför hälsa, till en kostnad av miljontals liv varje år”, enligt inlägget.
2023-05-24
Världshälsoorganisationen WHO är bekymrad över tobaksindustrins fortsatta försök att påverka vetenskaplig forskning, allmänheten, beslutsfattande och media. Nu uppmanas ledare för...
2023-05-08
Produkterna från fyra industrier – tobak, fossila bränslen, ultraförädlade livsmedel och alkohol – är ansvariga för minst en tredjedel av...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...
2023-04-12
Med vilseledande kampanjer och köpt forskning har tobaksindustrin i decennier spridit förvirring och tvivel samt försenat viktiga åtgärder för att...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...