Hem / Samma gamla argument för att locka nya kunder
Tobaksindustrin återanvänder i marknadsföringen för de nya ”säkra” produkterna argumenten från förr, enligt ett nytt inlägg på nätverket STOPs webbplats.
Argumenten känns igen från 50-talets light-cigaretter och de rökfria produkterna från 70-talet och framåt: ”Konsumenter och beslutsfattare måste förstå att tobaksföretagens nya produktmarknadsföring bara är den senaste versionen av vad de har gjort i årtionden: prioriterat vinster framför hälsa, till en kostnad av miljontals liv varje år”, enligt inlägget.
2022-08-10
Tobaksindustrin går i rak kollision med minst hälften av FN:s utvecklingsmål inom såväl social som miljömässig hållbarhet och i leverantörsleden...
2022-08-02
I sommar har det skrivits mycket om turerna kring den amerikanska e-cigarettillverkaren Juul Labs, vars försäljning av e-cigaretter förbjöds av...
2022-08-01
Matt Holman, som har varit chef för USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet FDA:s Center for Tobacco Products sedan 2017, lämnar FDA...
2022-07-15
”Big Tobacco dödar planeten med plast. Greenwashing-trick kan inte dölja föroreningarna som orsakas av både cigaretter och nya nikotinprodukter.” Det skriver...
2022-07-10
Barnarbete inom tobaksindustrin sker främst på tobaksfälten. Det är en av de värsta formerna av barnarbete på grund av att...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...