Hem / Samma gamla argument för att locka nya kunder
Tobaksindustrin återanvänder i marknadsföringen för de nya ”säkra” produkterna argumenten från förr, enligt ett nytt inlägg på nätverket STOPs webbplats.
Argumenten känns igen från 50-talets light-cigaretter och de rökfria produkterna från 70-talet och framåt: ”Konsumenter och beslutsfattare måste förstå att tobaksföretagens nya produktmarknadsföring bara är den senaste versionen av vad de har gjort i årtionden: prioriterat vinster framför hälsa, till en kostnad av miljontals liv varje år”, enligt inlägget.
2024-06-25
I ett intressant inslag på The Newsmakers Youtubekanal debatteras om e-cigaretter är ett hälsosammare alternativ till rökning. Deltar gör bland...
2024-06-20
Fossilindustrin, tobaksindustrin, alkoholindustrin och livsmedelsindustrin är helt eller delvis ansvariga för 2,7 miljoner dödsfall i Europa. Det skriver WHO i...
2024-06-18
I Storbritannien förbereds en lag om en rökfri generation. Politiker, media och hälso- och sjukvården måste vara medvetna och förutse...
2024-05-28
För andra gången på kort tid har USA:s president Joe Biden senarelagt planen att förbjuda mentolcigaretter. Beslut kan vara ett...
2024-05-09
Medscape, en ledande medicinskt informationssajt, har nya kurser om rökavvänjning som finansieras av Philip Morris International (PMI). Webbplatsen uppmanas nu...
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...