Hem / Nytt material ska underlätta skolans ANDTS-arbete
Det nya materialet är utformat för att kunna användas på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.
Skolmaterialet för ANDTS har gjorts om. Nu finns uppgifter i många olika skolämnen och det krävs inte djup kunskap om ANDTS av lärarna. – Vi sänker trösklarna, säger Tommy Chau, samordnare på CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
Skolan har en viktig roll i att stödja elever när det gäller ANDTS-frågor. Det vill säga att förebygga användning och skador av alkohol, narkotika, dopning, tobaks- och nikotinprodukter och spel om pengar.
CAN har länge arbetat med olika typer av material och kunskap, bland annat via www.drugsmart.se som vänder sig till ungdomar i åldern 13 – 19 år. De har också levererat undervisningsmaterial till ANDT på schemat till högstadiet.
Nu breddas skolmaterialet för att omfatta även spel, det vill säga bokstaven S i slutet av ANDTS. Det nya materialet är också utformat för att kunna användas också på gymnasiet och mellanstadiet.
På CAN har man varit oroliga för att det materialet som hittills levererats till skolorna inte har använts i så hög utsträckning som man önskat sig. Materialet har gjorts om för att passa undervisningen bättre. På www.andtspaschemat.se kan alla som är intresserade ta del av det.
Materialet är anpassat för att det ska kunna användas i många olika ämnen. Det finns handfasta övningar som eleverna kan göra i så skilda ämnen som exempelvis matematik och idrott och hälsa.
– Allra bäst är om det blir parallellt och ämnesövergripande, man kan kroka arm med andra lärare och planera en undervisning över tid, säger Tommy Chau.
I matteundervisningen kan man exempelvis uppskatta kostnader för att snusa och hur mycket pengar man kan ha på sitt konto om man istället lägger motsvarande belopp på en fond som har 15 procents tillväxt per år och man har fonden i fem år. I ämnet idrott och hälsa kan man reflektera över hur snus påverkar idrottsprestationen.
– Vi har hört från lärare att det har varit en hög tröskel att använda materialet. Nu blir det lättare genom att det finns många uppgifter som lärare i olika ämnen kan använda sig av, säger Tommy Chau på CAN.
Trösklarna sänks också genom att det inte krävs av läraren att hen har stor kunskap om ANDTS-ämnena. Förberedelsetiden för uppgifterna är kort från lärarens sida.
– Lärarens roll är mer att lyssna in och vägleda.
ANDTS-undervisningen ska ge elever kunskap om exempelvis tobak- och nikotin, men det handlar inte bara om att lära sig fakta.
– Skolan och familjen har en särskild roll i formandet av prosociala attityder och beteende – det som är bra för gruppen och för samhället i stort.
Lärarna ska hjälpa eleverna att reflektera kring värderingar och attityder, att tänka kritiskt och ta genomtänkta beslut.
– Ju äldre eleverna är desto mer komplext är detta, säger Tommy Chau.
ANDTS-ämnena kan beröra en del elever väldigt mycket, om de fastnat i någon typ av beroende exempelvis.
När sådant dyker upp är det extra viktigt att skolan har ett bra samarbete, att en enskild lärare inte står ensam. Det är också viktigt att man är empatisk och intresserad av att förstå en elev som inte mår bra.
– Vi vet att en dömande attityd inte fungerar, säger Tommy Chau.
Lärarnas engagemang och förhållningssätt är viktigt. Det framgår av preventionsguiden som ger vetenskapligt baserade riktlinjer för hur man ska arbeta med ANDTS.
Det finns evidens för att strukturerade lektioner och grupparbeten som görs av en utbildad facilitator, som en lärare, har stora möjligheter att lyckas. Chanserna ökar om man använder sig av interaktiva metoder och inte bara föreläser.
Att ta in någon utifrån till skolan kan däremot vara vanskligt, och risken ökar om det är en person som är ungefär i samma ålder som eleverna. Fristående evenemang har inte heller visat sig ge goda resultat.
– Insatserna som inte fungerar gör i bästa fall inte någon skillnad i sämsta fall, förvärrar de situationen, säger Tommy Chau.
Fotnot: Preventionsguiden ”En guide för yrkesverksamma om vetenskapligt baserad ANDTS-prevention” är en svensk version av European Prevention Curriculum (EUPC) som tagits fram av Europeiska narkotikabyrån EUDA (tidigare EMCDDA). Den svenska guiden innehåller kunskap, internationella riktlinjer och vägledning hur man arbetar evidensbaserat och etiskt med substansanvändning i praktiken.
Källa: www.andtspaschemat.se ANDTS -introduktion Tommy Chau
https://www.can.se/pressmeddelande/nytt-undervisningsmaterial-om-alkohol-och-andra-droger-nu-ingar-spel-om-pengar/
2025-02-21
Skolmaterialet för ANDTS har gjorts om. Nu finns uppgifter i många olika skolämnen och det krävs inte djup kunskap om...
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
2025-01-07
I den nya forskningssammanställningen, framtagen av VISIR, redogörs för på vilket sätt det vita snuset är det nya stora hotet...
2024-12-05
Sjuksköterskor mot Tobak har tagit fram en film som syftar till att ge kunskap om tobak och nikotin. Filmen kan...
2024-05-21
Nu finns ”SOTIS – samtal om tobak och nikotin i mötet med ungdomar” i en ny uppdaterad version. Samtalsstödet togs...
2024-05-06
Snart är tobaksfria dagen här, som är en del i det nationella arbetet med Tobacco Endgame – ett rökfritt Sverige...
2023-11-27
Världshälsoorganisationen WHO har gett ut två publikationer som ska skydda barns hälsa genom nikotin- och tobaksfri skoltid.
2023-11-21
”Tobacco Slave” är en ny dokumentär av den regissören Roy Maconachie, Tobacco Control Research Group vid University of Bath i...
2023-11-14
Nästa vecka är det Tobaksfria veckan. För att ge er stöd i arbetet med att lyfta tobak-och nikotinfrågan under veckan...