Hem / Nytt material om hur marknadsföring ökar ungas rökning
Tobaksbolag lägger omkring 90 procent av sina pengar för marknadsföring på reklam på säljställen samt lågprissatsningar. Detta är en effektiv strategi som påtagligt ökar ungdomars rökning.
Dessa fakta framgår av den amerikanska Surgeon General´s rapport om tobaksprevention bland unga som publicerades tidigare i år. Organisationen Tobacco Control Legal Consortium sammanfattar nu rapporten i en läsvärd skrift; ”Cause and Effect/Tobacco Marketing Increases Youth Tobacco Use”.
I sitt förord konstaterar Tobacco Control Legal Consortium att Surgeon General´s rapporter har en lång tradition av att vara banbrytande för det tobaksförebyggande arbetet i världen. År 1964 gav Surgeon General ut den rapport som en gång för alla bevisade att rökning orsakar lungcancer och andra sjukdomar samt att tobaksindustrin försökt dölja detta faktum. Ett annat exempel är rapporten om skadorna av passiv rökning som kom 1986 och som även den innehöll bevis för mörkläggning av fakta från industrins sida.
2012 års rapport om effekterna av marknadsföring av tobak på ungas tobaksvanor följer denna tradition. Den visar bort alla tvivel att marknadsföringen ökar ungas rökning och att tobaksbolagen försöker hävda motsatsen.
Den sammanfattande skriften från Tobacco Control legal Consortium lyfter fram huvuddragen och de tyngsta fakta i rapporten. Här kan skriften laddas ned som pdf-fil.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...