Hem / Nytt material om hur marknadsföring ökar ungas rökning
Tobaksbolag lägger omkring 90 procent av sina pengar för marknadsföring på reklam på säljställen samt lågprissatsningar. Detta är en effektiv strategi som påtagligt ökar ungdomars rökning.
Dessa fakta framgår av den amerikanska Surgeon General´s rapport om tobaksprevention bland unga som publicerades tidigare i år. Organisationen Tobacco Control Legal Consortium sammanfattar nu rapporten i en läsvärd skrift; ”Cause and Effect/Tobacco Marketing Increases Youth Tobacco Use”.
I sitt förord konstaterar Tobacco Control Legal Consortium att Surgeon General´s rapporter har en lång tradition av att vara banbrytande för det tobaksförebyggande arbetet i världen. År 1964 gav Surgeon General ut den rapport som en gång för alla bevisade att rökning orsakar lungcancer och andra sjukdomar samt att tobaksindustrin försökt dölja detta faktum. Ett annat exempel är rapporten om skadorna av passiv rökning som kom 1986 och som även den innehöll bevis för mörkläggning av fakta från industrins sida.
2012 års rapport om effekterna av marknadsföring av tobak på ungas tobaksvanor följer denna tradition. Den visar bort alla tvivel att marknadsföringen ökar ungas rökning och att tobaksbolagen försöker hävda motsatsen.
Den sammanfattande skriften från Tobacco Control legal Consortium lyfter fram huvuddragen och de tyngsta fakta i rapporten. Här kan skriften laddas ned som pdf-fil.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...