Hem / Nytt material om hur marknadsföring ökar ungas rökning
Tobaksbolag lägger omkring 90 procent av sina pengar för marknadsföring på reklam på säljställen samt lågprissatsningar. Detta är en effektiv strategi som påtagligt ökar ungdomars rökning.
Dessa fakta framgår av den amerikanska Surgeon General´s rapport om tobaksprevention bland unga som publicerades tidigare i år. Organisationen Tobacco Control Legal Consortium sammanfattar nu rapporten i en läsvärd skrift; ”Cause and Effect/Tobacco Marketing Increases Youth Tobacco Use”.
I sitt förord konstaterar Tobacco Control Legal Consortium att Surgeon General´s rapporter har en lång tradition av att vara banbrytande för det tobaksförebyggande arbetet i världen. År 1964 gav Surgeon General ut den rapport som en gång för alla bevisade att rökning orsakar lungcancer och andra sjukdomar samt att tobaksindustrin försökt dölja detta faktum. Ett annat exempel är rapporten om skadorna av passiv rökning som kom 1986 och som även den innehöll bevis för mörkläggning av fakta från industrins sida.
2012 års rapport om effekterna av marknadsföring av tobak på ungas tobaksvanor följer denna tradition. Den visar bort alla tvivel att marknadsföringen ökar ungas rökning och att tobaksbolagen försöker hävda motsatsen.
Den sammanfattande skriften från Tobacco Control legal Consortium lyfter fram huvuddragen och de tyngsta fakta i rapporten. Här kan skriften laddas ned som pdf-fil.
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...