Hem / Nya ryska tobakslagen godkänd av Putin
President Putin undertecknade den 25 februari den nya radikala ryska tobakslagen, som därmed träder i kraft. Lagen klubbades ett par veckor tidigare vid en tredje och sista votering i det ryska parlamentets underhus med 441 röster mot 1, Lagen är så omfattande så den beskrivs som en social revolution i ett land där 40 procent av medborgarna röker.
Lagen påbjuder rökfria miljöer och begränsningar i marknadsföring och försäljning av tobak med bl a exponeringsförbud för tobak på säljställen. Förändringarna ska införas i etapper.
Sedan tidigare finns en lag om varningsbilder på cigarettpaketen som träder i kraft i maj.
Den första etappen i den nya lagen gäller från 1 juli och innebär rökförbud i skolor och andra utbildningsinstitutioner, i statliga och kommunala byggnader, där rökrummen försvinner, på lekplatser och badstränder, på sportarenor, i sjukvårdsanläggningar och i gemensamma utrymmen i flerfamiljshus.
Från juli 2014 vidgas rökförbudet att gälla alla arbetsplatser, hotell och restauranger, barer och kaféer. Förbudet gäller också i köpgallerior, på allmänna kommunikationer i fråga om långresor med tåg, flyg och fartyg, i tätorternas pendeltrafik, och på hållplatser och plattformar på järnvägsstationer. Särskilda rökplatser kommer att ordnas på minst 15 meters avstånd från stationsingångar och liknande.
För tobaksbolagen gäller skärpta regler med förbud för reklam och sponsring och för att dela ut tobak som gåvor i alla sammanhang. Till inskränkningarna hör också ett exponeringsförbud för tobaksvaror på säljställen.
Försäljning av tobak förbjuds i sjukvården, i skolor och i anläggningar för sport och kultur, på järnvägsstationer och flygplatser.
Ytterligare inslag i den ryska tobakslagen är att inrätta ett effektivt spårningssystem för illegal tobak. Det blir också förbjudet att visa rökningsscener i nya filmer och tv-program. När gamla filmer eller tv-program med rökning visas måste information om tobakens skadeverkningar vara med.
Med den nya lagen följer Ryssland rekommendationerna i WHOs ramkonvention för tobakskontroll och gör det med en av Europas radikalaste tobakslagar.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-04-07
I mars fyllde den vetenskapliga BMJ-tidskriften Tobacco Control 30 år. Med anledning av jubileet ägnas den senaste utgåvan åt vad...
2022-03-27
Japans statligt stödda tobaksföretag Japan Tobacco International (JTI) ska avbryta planerade investeringar i Ryssland. Företaget kommer också att sluta marknadsföra...