Hem / Ny studie visar: Exponeringsförbud förhindrar tobaksdebut bland unga
En ny forskningsstudie som publiceras i tidskriften Pediatrics visar intressanta resultat när det gäller de möjliga effekterna av exponeringsförbud för tobaksvaror. Undersökningen bekräftar på ett nytt sätt tidigare forskning som tyder på att exponeringsförbud minskar risken att unga köper och använder tobak.
1 216 ungdomar i åldrarna 13-17 år deltog i studien där de bl.a. fick ”shoppa” i virtuella livsmedelsaffärer. De blev lottade till att handla i en av sex olika typer av virtuella affärer. I några skyltades tobaksprodukter öppet (som exempelvis i dagens affärer i Sverige), i andra förvarades de dolda i skåp. I några förekom tobaksreklam, i andra inte.
Under deltagarens shoppingrunda i affären registrerade forskarna eventuella försök att handla tobaksprodukter. Efteråt fick deltagaren svara på ett antal frågor.
Resultatet av studien visar att ungdomarna var mindre medvetna om att tobaksprodukterna fanns att köpa när de inte skyltades öppet. Det var också betydligt lägre sannolikhet för att de skulle försöka köpa tobak.
Forskarna drar slutsatsen att exponeringsförbud kan minska risken för att ungdomar börjar med tobak.
Länk till tidskriftens sammanfattning av studien.
Länk till organisationen Tobacco Free Kid´s information om exponeringsförud och dess effekter.
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...
2021-08-16
Philip Morris har beslutat att ta bort sin Mission Winnow-logotyp från Ferrari-bilar som tävlar i Formel 1 i EU med...