Hem / Ny studie: Exponeringsförbud minskar även vuxnas rökning
Exponeringsförbud av tobak.
En ny studie, publicerad av tidskriften Tobacco Control, ger ytterligare bevis för att förbud mot tobaksskyltning i affärerna gör nytta. Tidigare forskning har bland annat visat att sådan lagstiftning gör att färre unga börjar använda tobak. Den nu aktuella studien visar att även rökningen bland vuxna går ned när synliga tobaksvaror och tobaksreklam tas bort från affärerna.
År 2001 var Island först i världen med att lagstifta om att tobaksvaror ska förvaras dolda där de säljs och att affärerna inte får göra reklam för dem. Sedan dess har minst 20 länder (2016) infört så kallade exponeringsförbud för tobaksprodukter.
WHO publicerade i fjol en rapport om det internationella forskningsläget när det gäller exponeringsförbud. Rapporten visade att det redan fanns gott om vetenskapligt stöd för att förbjuda tobaksskyltning på säljställen, inte minst genom undersökningar som ger bevis för att exponeringsförbud förebygger tobaksdebut bland unga.
I den nya studie som Tobacco Control nu publicerar har forskarna använt data om 77 länder under åren 2007-2014. Med hjälp av beräkningsmodeller har de undersökt hur andelen rökare bland vuxna förändras när länder inför exponeringsförbud.
Slutsatsen är att exponeringsförbud kan minska rökningen bland vuxna kvinnor med i genomsnitt 9% och bland män med 6%.
I Sverige övervägs exponeringsförbud för tobaksvaror på säljställen för närvarande av Socialdepartementet som förbereder ett förslag om tobakslagändringar.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...