Hem / Ny forskning: Philip Morris har lyckats vinna förtroende för sin forskning genom tredje part
Foto: Istock
Resultat från en ny studie tyder på att tobaksföretaget Philip Morris International framgångsrikt har lyckats öka allmänhetens förtroende för sin forskning genom att använda en tredjepartsorganisation.
Studien syftade till att förstå i vilken utsträckning allmänheten litar på PMI:s engagemang i forskning, och om kanalisering av medel genom en tredjepartsorganisation som Foundation for a Smoke-Free World påverkar nivåerna av förtroende.
Resultatet av undersökningen, med 1580 deltagare från Storbritannien, visar att förtroendet för forskning från Foundation for a Smoke-Free World är större än förtroendet för tobaksbolaget Philip Morris International, 5,04 jämfört med 4,66 på en sjugradig skala, där 7 anger fullständigt förtroende.
Efter det att deltagarna informerades om att Foundation for a Smoke-Free World finansieras av tobaksindustrin, sjönk det totala förtroendet till 4,77.
Cancer Research UK, som valdes ut som kontrollgrupp som en mycket pålitlig vetenskaplig organisation, helt oberoende från tobaksindustrin, fick 5,79 i förtroende.
Studiens författare varnar i en artikel på University of Baths webbplats för accepterandet av tobaksindustrins finansiering och spridningen av vetenskapliga rön. De kräver ökade ansträngningar för att utbilda allmänheten om taktiken som används.
Studien från Tobacco Control Research Group vid University of Bath, University of Colorado och University of Bristol, är publicerad i Frontiers in Communication.
Bakgrunden är att Philip Morris International år 2017 lanserade en ny vetenskaplig organisation: Stiftelsen Foundation for a Smoke-Free World, som skulle vara helt oberoende. Den har dock haft tobaksbolaget som enda finansiär. I oktober förra året upphörde samarbetet, och i maj i år bytte stiftelsen namn till Global Action to End Smoking.
Läs mer på Tobacco Tactics webbplats.
2025-02-02
För att hindra barn från rökning säljs cigaretter vanligtvis i förpackningar om minst 20 stycken. Ett tobaksbolag Sudan ville dock...
2025-02-01
Nio återförsäljare och en tillverkare av e-cigaretter som ser ut att ha liknande smart teknik som till exempel finns i...
2025-01-15
En ny kartläggning visar de olika former av hot som bland annat de som arbetar för olika former av reglering...
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...