Hem / Norge stoppar snuskampanj
Det norska Helsedirektoratet stoppar en kampanj från det svenska snusföretaget Swedish Match, rapporterar Verdens Gang. Kampanjen handlar om att förhindra försäljning av snus till minderåriga.
– Företaget kamouflerar sitt egentliga budskap, säger en reklamexpert.
Swedish Match har nu i sommar lanserat en kampanj i Norge med information om förbudet mot försäljning av snus till minderåriga. I kampanjen ingår att sprida information om snus på norska festivaler. En stor annons i tidningen Dagbladet fick Helsedirektoratet att reagera. Swedish Match har uppmanats att upphöra med denna typ av annonsering. Gör bolaget inte det, blir straffet böter. I brevet till företaget kallar myndigheten kampanjen för olaglig tobaksreklam.
Helsedirektoratet har avböjt att kommentera ärendet före 10 juli. Experter på marknadsföring som Verdens Gang citerar, menar att Helsedirektoratet bedömer kampanjen som smygreklam. Swedish Matchs kommunikationschef tillbakavisar detta och hävdar att det handlar om att ta samhällsansvar.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...
2022-04-07
I mars fyllde den vetenskapliga BMJ-tidskriften Tobacco Control 30 år. Med anledning av jubileet ägnas den senaste utgåvan åt vad...
2022-03-27
Japans statligt stödda tobaksföretag Japan Tobacco International (JTI) ska avbryta planerade investeringar i Ryssland. Företaget kommer också att sluta marknadsföra...