Hem / ”Nödvändigt ta upp kampen med tobaksindustrin”
– Ta upp kampen med tobaksindustrin och dess manipulerande marknadsföringsmetoder för att stoppa ungas väg in i tobaken, sade Gerard Hastings, professor från University of Sterling, Skottland, i ett föredrag i Stockholm.
Gerard Hastings är en av de internationella gästföreläsarna vid konferensen För ett rökfritt Sverige 2025.
I sin presentation framhöll han att en brittisk undersökning visar att det går att nästan halvera andelen unga som någonsin rökt och deras kännedom om tobaksmärken.
– Det är både fullt möjligt och viktigt att angripa industrin. Det är dessutom precis det som allmänheten vill. Ni kan få det att hända, uppmanade Gerard Hastings de församlade på konferensen.
Han betonade att den kraftfulla marknadsföringen från bolagens sida med varumärkesplacering, kommunikation via sociala medier och uttänkta budskap på tobaksprodukter ger effekt bland just unga.
– Vi ser hur de kommunicerar med rosa färger för att attrahera flickor eller ”cool” paketering generellt. Industrin vill påverka identitet, ideal och göra oss osäkra med dessa signaler, menade Hastings.
Han hänvisade bland annat till en kalifornisk studie bland små barn 3-5 år som fick morötter i olika förpackningar. Den som hade den välkända loggan McDonalds ansågs godast av barnen.
– De flesta tyckte att dessa morötter smakade bäst, men framför allt de som hade utsatts för företagets marknadsföring. Det är en ren skandal i hur bolagen påverkar barn, sa Gerard Hastings.
Forskning visar att just barn är särskilt sårbara för denna typ av så kallad social marknadsföring.
– 88 procent av alla rökare börjar också innan de fyller 21 år, konstaterade Hastings.
Samtidigt återkom han flera gånger till budskapet att det går att göra något åt utvecklingen genom exempel från en stor brittisk studie, Young Persons Tobacco Control Study, om unga 11-16 år. Studien, som är finansierad av Cancer Research i Storbritannien, har under åren 2002-2016 granskat hur barn och ungas syn på tobaksmärken förändrats i takt med nya lagstiftningar och interventioner införts.
– Studien visar hur olika restriktioner kring marknadsföring av tobak i landet gett framgångar. Här får man hopp. Under 2002 kände 80 procent av de unga till varje tobaksmärke, men siffran sjönk till 47 procent 2016. Andelen barn som någonsin rökt minskade från 40 procent till 20 procent under samma period.
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...
2023-03-10
I ett blogginlägg på nätverket Stops webbplats berättas historien om vad som kan hända när regeringar och tobaksindustrin samarbetar för...
2023-03-06
Att öka skatterna på tobaksprodukter är en beprövad strategi för att minska tobaksanvändningen, särskilt bland ungdomar. Tobaksindustrin har sex strategier...
2023-02-27
British American Tobacco och Philip Morris International har deltagit i ett stort antal vetenskapliga evenemang det senaste decenniet. Det visar...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-11
15 universitet och hälsoorganisationer världen över tar avstånd från The Foundation for a Smoke-Free World.
2023-01-09
Unfair Tobaccos interaktiva världskarta, med exempel på tobaksindustrins strategier för att bibehålla sin position och locka nya kunder, har fått...
2023-01-05
Enligt ett federalt domstolsbeslut ska flera stora amerikanska tobaksföretag sätta upp skyltar som informerar allmänheten om de dödliga konsekvenserna av...