Hem / ”Nicotinfluencers” – tobaksindustrins väg till den unga publiken
I en artikel på Screen Shot visas exempel på hur influerare marknadsför tobaks- och nikotinprodukter mot sin unga publik.
Influencers, eller influerare, är personer med en stor följarskara på olika sociala medier som Facebook och Instagram. De influerare som har en ung följarskara, som är svåra att nå med traditionella medier, är speciellt intressanta för tobaksindustrin.
Artikeln tar upp hur tobaksindustrin genom dessa ”nicotinfluencers” vänder sig till en ung publik, även om argumentet för dess nya produkter är att få inbitna rökare, som är fast i nikotinberorendet, att sluta använda cigaretter.
”British American Tobacco (BAT) hävdar att de marknadsför sina produkter som ett sätt att ”gå vidare” från cigaretter. Trots dessa påståenden nämnde inte ett enda inlägg eller video som skapats av dessa influerare att de hade slutat röka”, skriver artikelförfattaren.
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2024-12-25
Vitt snus bland unga tjejer ökar dramatiskt. Nikotinberoendet innebär framtida risker vid graviditet. Kommande generationer behöver bättre skydd från medicinska...
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...