Hem / Italien undersöker BAT:s dolda reklam i sociala medier
Foto: Pixabay
Italien har inlett en undersökning rörande British American Tobaccos (BAT:s) dolda marknadsföring i sociala medier.
BAT har via tre influerare marknadsfört Glo Hyper, en av företagets upphettade tobaksprodukter, på sociala medier. Influerarna hade avtal med BAT och bjöd in sina följare på Instagram att publicera innehåll länkat till Glo Hyper, utan att specificera att det var reklam.
Italienska skattepolisen genomförde också inspektioner av BAT:s kontor den 27 maj.
2023-05-24
Världshälsoorganisationen WHO är bekymrad över tobaksindustrins fortsatta försök att påverka vetenskaplig forskning, allmänheten, beslutsfattande och media. Nu uppmanas ledare för...
2023-05-08
Produkterna från fyra industrier – tobak, fossila bränslen, ultraförädlade livsmedel och alkohol – är ansvariga för minst en tredjedel av...
2023-05-04
E-cigaretter får enbart köpas på apotek i Australien och bara på recept. Trots detta har e-cigarettbruket bland ungdomar blivit ett...
2023-04-13
Gladys Kessler, en federal domare i USA som 2006 utfärdade ett avgörande beslut mot tobaksindustrin, dog den 16 mars, 85...
2023-04-12
Med vilseledande kampanjer och köpt forskning har tobaksindustrin i decennier spridit förvirring och tvivel samt försenat viktiga åtgärder för att...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-28
The Tobacco Control Research Group vid brittiska University of Bath får fortsatt finansiering för sitt arbete med att granska den...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-03-13
Tobaksindustrin har en lång, rasistisk historia som inleddes med att den brittiska slavhandeln levererade arbetskraft till de amerikanska tobaksplantagerna från...