Hem / Förbud mot tobaksreklam i butiker minskar ungas rökning
Att förbjuda tobaksreklam även där tobaksprodukterna säljs, minskar rökningen bland ungdomar. Det visar en ny forskningsstudie. Forskarna bakom studien analyserar och jämför situationen i 130 länder.
En rad tidigare forskningsstudier har visat att marknadsföring av tobak på säljställen ökar ungas experimenterande med rökning, liksom den ökar vuxna rökares intresse för att köpa tobak. Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att länderna förbjuder marknadsföring av tobak där den säljs. År 2012 hade 67 av 225 länder infört förbud mot tobaksannonsering på säljställen. Bara 17 länder hade infört exponeringsförbud, det vill säga förbud mot att skylta med tobaksvaror. I Sverige är det tillåtet både med tobaksannonsering och att skylta med tobak på säljställen. En pågående statlig utredning ska dock på regeringens uppdrag inom kort ge sin syn på att införa förbud mot sådan marknadsföring i vårt land.
I den nya forskningsstudien jämförde forskarna 130 länders lagstiftning om marknadsföring på säljställen med ungdomars tobaksvanor i respektive länder. Forskarna undersökte om det finns något samband mellan förbud mot tobaksannonsering på säljställen och ungas experimenterande med tobak.
Resultatet visade en tydlig minskning av ungdomsrökningen i länder med förbjud mot tobaksreklam i butiker och på andra säljställen. I genomsnitt var minskningen 31 procent. Rökningen minskade både bland pojkar och bland flickor.
Forskarna konstaterar att länder som ännu inte infört den här typen av reklamförbud har möjlighet att minska ungas rökning genom att göra det.
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.