Hem / Förbud mot tobaksreklam i butiker minskar ungas rökning
Att förbjuda tobaksreklam även där tobaksprodukterna säljs, minskar rökningen bland ungdomar. Det visar en ny forskningsstudie. Forskarna bakom studien analyserar och jämför situationen i 130 länder.
En rad tidigare forskningsstudier har visat att marknadsföring av tobak på säljställen ökar ungas experimenterande med rökning, liksom den ökar vuxna rökares intresse för att köpa tobak. Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att länderna förbjuder marknadsföring av tobak där den säljs. År 2012 hade 67 av 225 länder infört förbud mot tobaksannonsering på säljställen. Bara 17 länder hade infört exponeringsförbud, det vill säga förbud mot att skylta med tobaksvaror. I Sverige är det tillåtet både med tobaksannonsering och att skylta med tobak på säljställen. En pågående statlig utredning ska dock på regeringens uppdrag inom kort ge sin syn på att införa förbud mot sådan marknadsföring i vårt land.
I den nya forskningsstudien jämförde forskarna 130 länders lagstiftning om marknadsföring på säljställen med ungdomars tobaksvanor i respektive länder. Forskarna undersökte om det finns något samband mellan förbud mot tobaksannonsering på säljställen och ungas experimenterande med tobak.
Resultatet visade en tydlig minskning av ungdomsrökningen i länder med förbjud mot tobaksreklam i butiker och på andra säljställen. I genomsnitt var minskningen 31 procent. Rökningen minskade både bland pojkar och bland flickor.
Forskarna konstaterar att länder som ännu inte infört den här typen av reklamförbud har möjlighet att minska ungas rökning genom att göra det.
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...
2024-12-02
Årets nationella skolundersökning från CAN 2024 (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att snusandet fortsätter att öka. För tjejer i...
2024-11-28
Många produkter som liknar e-cigaretter och snus, men utan tobak/nikotin, marknadsförs på ett sätt som inte tar tillräcklig hänsyn till...
2024-11-25
Det dagliga rökandet har gått ner något. Samtidigt har snusandet och vejpandet ökat. Bland unga är ökningen stor. Det visar...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-11-12
Allt färre amerikanska ungdomar använder e-cigaretter visar en ny undersökning. Men ungdomars nikotinberoende är fortfarande problematiskt.
2024-10-28
Barn våldtas i utbyte mot snus och vapes och det blir allt vanligare, visar Sverige Radio Blekinges kartläggning. Sedan 2010...
2024-10-15
En av de stora försäljarna av brunt snus online har fått sitt tillstånd återkallat. Företaget anses marknadsföra snuset på ett...