Hem / För barns hälsa och en hållbar framtid: Quit Big Tobacco Sweden
Tobak dödar 8 miljoner människor i världen varje år, och 9 av 10 tobaksbrukare börjar i tonåren. Tobaksindustrin arbetar aktivt för att rekrytera nya kunder i varje ung generation. Tobaksfakta stödjer initiativet #QuitBigTobacco, som är en global rörelse.
Tobaksindustrin behöver kommunikation och reklam för att rekrytera nya kunder, men behöver kommunikationsbranschen tobak? Svaret nej på den frågan är utgångspunkten för ”Quit Big Tobacco” – en global kampanj där över 250 byråer, organisationer, myndigheter och företag, har åtagit sig att inte arbeta med eller för tobaksrelaterade aktörer. Organisationen A Non Smoking Generation har inspirerats av denna kampanj och inleder nu ett liknande initiativ i Sverige med startskott på årets World No Tobacco Day 31 maj. Tobaksfakta, och flera andra organisationer stödjer initiativet.
Temat för Tobaksfria dagen 2021 är ”Commit to quit” och nu uppmanar vi svenska aktörer att ”Commit to Quit Big Tobacco” – avsluta alla relationer med tobaksindustrin.
Tobak är den största orsaken till global ohälsa som går att förebygga. Nästan alla tobaksdebuter sker i tonåren och det primära syftet med tobaksindustrins strategier – såsom produktdesign, smaktillsatser och reklam i sociala medier – är att rekrytera framtidens kunder bland barn och unga. Varje år lockas tusentals svenska ungdomar in i ett onödigt beroende som inte bara hotar deras egen hälsa, utan också en hållbar utveckling. Alla tobaks- och nikotinprodukter, även de som marknadsförs som ”tobaksfria”, framställs av tobak och ger upphov till omfattande hållbarhetsproblem samt människorättsbrott genom hela produktionskedjan. Orättvisa arbetsvillkor, fattigdom, utbrett barnarbete, massiv skogsavverkning, föroreningar, avfall och nedskräpning, är bara några exempel.
Tobaksindustrins globala konsekvenser, för både folkhälsa och en hållbar utveckling, berör alla länder och aktörer. Svenska aktörer i olika branscher och sektorer kan göra skillnad på olika sätt, men utifrån samma grundläggande beslut och syfte: att aktivt välja att ta avstånd från tobaksindustrin – för barns hälsa och en hållbar framtid.
Att stödja initiativet #QuitBigTobacco innebär exempelvis att:
Aktörer som stödjer initiativet
anr+1, kommunikationsbyrå
Andreas Wijk, artist och ambassadör för A Non Smoking Generation
Iza och Elle Cryssanthander, TikTok-profiler och ambassadörer för A Non Smoking Generation
Oscar Molander, artist och ambassadör för A Non Smoking Generation
Hjärt-Lungfonden, ideell organisation
Tobaksfri Duo, tobaksförebyggande organisation/program
Tobaksfakta, ideell förening/medlemsorganisation
Tandvård mot Tobak, ideell förening
Tobakspreventivt nätverk i landsting och regioner, TPLR
Riksförbundet Kontraktsmetoden
Tillsammans för en tobaksfri generation!
Vi uppmuntrar fler aktörer att ta ställning och gå med i rörelsen #QuitBigTobacco.
För företag, organisationer eller myndigheter som vill ha mer information eller stödja initiativet, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
För privatpersoner som vill haka på rörelsen och ta ställning emot tobaksindustrin:
2022-06-29
Två av världens största tobaksföretag marknadsför smaksatta cigaretter nära skolor i Peru, trots att tobaksreklam är förbjudet i skolors närhet....
2022-06-08
En domstol i Texas bestämde nyligen att flytta datumet för att införa nya hälsovarningar på tobaksförpackningar i USA till 8...
2022-06-06
Flera tillverkare av cigarrer/cigariller och vattenpipa använde Black Lives Matter i sin reklam. Det framgår av en ny artikel på...
2022-06-04
Enligt en ny rapport från universitet i Kenya och Kanada skulle tobaksbönder i Kenya tjäna mycket mer pengar på att...
2022-06-02
Betalda demonstranter, skrämseltaktik och gratis luncher. Det är några av den amerikanska tobakslobbyns aktiviteter för att få behålla mentolcigaretterna på...
2022-05-31
Världshälsoorganisationen har kallat klimatförändringen det enskilt största hälsohotet som mänskligheten står inför. Tobaksindustrin, som i sig själv är ett hot...
2022-05-29
Redog, en räddningsorganisation inom det schweiziska Röda Korset, har tagit emot bidrag från tobaksindustrin sedan 2011.
2022-05-13
Cancerorganisationerna i Finland har anmält Sverige till EU-kommissionen. De vill få prövat om Sverige verkligen lever upp till kraven: att...
2022-05-11
Medan höginkomstländer i allt högre grad förbjuder smaksatta cigaretter, som är attraktiva särskilt för ungdomar, marknadsför tobaksföretagen dessa produkter intensivt...