Hem / FDA-experter röstade nej till ansökan från Swedish Match
Under fredagskvällen sade det amerikanska läkemedelsverket FDA:s rådgivande kommitté nej till att marknadsföra snus i USA som mycket mindre farligt än cigarretter. Amerikanska medier tolkar FDA-kommitténs beslut som att chanserna för Swedish Match nu är mycket små.
Snustillverkarens ansökan hos FDA gäller dels att få skriva på snusdosorna att snus är mycket mindre farligt än rökning och dels att få ta bort varningstexter som säger att snus orsakar muncancer, tandköttssjukdomar och tandlossning. Swedish Match ser stora affärsmöjligheter i att få marknadsföra sig på detta sätt på den gigantiska amerikanska marknaden.
FDA:s rådgivande kommitté har i två dagar diskuterat bolagets ansökan och frågat ut experter. Under fredagens avslutande omröstning röstade kommittén nej till de förändringar som Swedish Match begärt.
Kommittén ansåg att bolagets förslag till ny varningstext inte ger en korrekt bild av hälsoriskerna med snus. Kommittén var enig om att det inte finns bevis för att snus inte orsakar tandlossning och tandköttssjukdomar. På vissa andra punkter gick meningarna isär inom kommittén.
FDA följer för det mesta råden från sina vetenskapliga kommittéer. Beslutet om snustillverkarens ansökan ska fattas i sommar.
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.
2021-08-23
I sommar har Konsumentverket, KO, fått rätt mot tobaksbolag i tre mål av tre möjliga. Margaretha Haglund, Tobaksfaktas tobakspolitiska expert,...