Hem / Faktapuffar / Nikotin & ohälsa / Barn och nikotinbruk / Fakta om barns tobaksbruk
Av skolelever i årskurs 9 i grundskolan
Av skolelever i årskurs 2 i gymnasiet i grundskolan
Barn i årskurs 9 svarar att de får sin tobak genom att handla själva i butiken, från vuxna som köper ut åt dem, från sina vänner och från föräldrarna. Internetförsäljning har gjort det enklare för barn att komma över tobak. Sverige har därmed en bit kvar innan tobakslagens krav om 18-års åldersgräns för försäljning och distribution av tobaksvaror till barn tillämpas fullt ut i praktiken.
Fortfarande utsätts barn i Sverige för tobaksrök i hemmet. Passiv rökning ökar risken för infektioner i luftvägar och öron, kan orsaka eller försämra astma och påverka utveckling av lungkapaciteten hos barn.
En viktig förutsättning för barnets rätt till liv är att födas så frisk som möjligt. Forskningen visar tydligt att såväl rökning som snusande under graviditeten medför allvarliga hälsorisker för barnet och för mamman. Tobaksbruk ökar risken för bland annat havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd. Mer än fem procent av gravida kvinnor i Sverige röker fortfarande vid inskrivningstilfället till mödrahälsovården.
Marknadsföring och exponering
Många tänker nog att ”inte utsätts väl barn i dag för tobaksreklam?”. Faktum är dock tyvärr att tobaksindustrin fortfarande hittar många sätt att marknadsföra tobaksbruk till barn både i Sverige och i andra delar av världen. Trots industrins egna påståenden om att marknadsföringen är mycket begränsad, satsas fortfarande lika stora summor på marknadsföring och bolagens vinster visar att det lönar sig.
Förpackningar med attraktiv design är en viktig del av modern marknadsföring av tobaksvaror. Därför är det viktigt för tobaksbolagen att få visa sina varor i butikerna. Ett sätt att minska kraften i denna reklam skulle vara exponeringsförbud för tobaksvaror på säljställena, något som flera länder infört. De flesta barn och unga utsätts idag för tobaksindustrins indirekta marknadsföring genom sociala medier, där tex betalda ambassadörer och influencers blir allt vanligare. Produktplacering i filmer, TV-program, datorspel och andra medier är en annan metod för marknadsföring av tobak till barn.
2025-03-17
Nästan var tredje ung dansk använder minst en nikotinprodukt, många vejpar. Det rapporterar danska Sundhedsstyrelsen. Utvecklingen oroar myndigheten.
2025-03-12
Helsingborgs Stad har tagit fram en folder som riktar sig till föräldrar och andra vuxna. Syftet med foldern är att...
2025-02-24
En skola i Den Helder i Nederländerna har förbjudit rökning och vejpning om inte eleverna har skriftligt tillstånd från sina...
2025-02-21
Skolmaterialet för ANDTS har gjorts om. Nu finns uppgifter i många olika skolämnen och det krävs inte djup kunskap om...
2025-02-17
Stockholms Stad har gett ut en ny folder som lyfter ungas nikotinbruk. I foldern finns information om risker med nikotinanvändning...
2025-01-21
En majoritet av skolungdomar som röker, snusar eller vejpar vill sluta med nikotin, men först i framtiden. Undantaget är killar...
2024-12-25
Vitt snus bland unga tjejer ökar dramatiskt. Nikotinberoendet innebär framtida risker vid graviditet. Kommande generationer behöver bättre skydd från medicinska...
2024-12-17
Ett interaktivt textmeddelandeprogram är enligt en ny studie effektivt för att hjälpa e-cigarettanvändande tonåringar att sluta.
2024-12-05
En ungdomsgrupp i brittiska North Yorkshire är bekymrade över den ökande e-cigarettanvändningen bland eleverna. De har startat en kampanj för...