Hem / Faktapuffar / Hållbar utveckling / Barn och tobak / Fakta om barns tobaksbruk
Av skolelever i årskurs 2 på gymnasiet..
Barn i årskurs 9 svarar att de får sin tobak genom att handla själva i butiken, från vuxna som köper ut åt dem, från sina vänner och från föräldrarna. Internetförsäljning har gjort det enklare för barn att komma över tobak. Sverige har därmed en bit kvar innan tobakslagens krav om 18-års åldersgräns för försäljning och distribution av tobaksvaror till barn tillämpas fullt ut i praktiken.
Drygt 11 procent av alla spädbarn i Sverige utsätts för tobaksrök i hemmet. Passiv rökning ökar risken för infektioner i luftvägar och öron, kan orsaka eller försämra astma och påverka utveckling av lungkapaciteten hos barn.
En viktig förutsättning för barnets rätt till liv är att födas så frisk som möjligt. Forskningen visar tydligt att såväl rökning som snusande under graviditeten medför allvarliga hälsorisker för barnet och för mamman. Tobaksbruk ökar risken för bland annat havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd. Mer än fem procent av gravida kvinnor i Sverige röker fortfarande vid inskrivningstilfället till mödrahälsovården.
Marknadsföring och exponering
Många tänker nog att ”inte utsätts väl barn i dag för tobaksreklam?”. Faktum är dock tyvärr att tobaksindustrin fortfarande hittar många sätt att marknadsföra tobaksbruk till barn både i Sverige och i andra delar av världen. Trots industrins egna påståenden om att marknadsföringen är mycket begränsad, satsas fortfarande lika stora summor på marknadsföring och bolagens vinster visar att det lönar sig.
Förpackningar med attraktiv design är en viktig del av modern marknadsföring av tobaksvaror. Därför är det viktigt för tobaksbolagen att få visa sina varor i butikerna. Ett sätt att minska kraften i denna reklam skulle vara exponeringsförbud för tobaksvaror på säljställena, något som flera länder infört. De flesta barn och unga utsätts idag för tobaksindustrins indirekta marknadsföring genom sociala medier, där tex betalda ambassadörer och influencers blir allt vanligare. Produktplacering i filmer, TV-program, datorspel och andra medier är en annan metod för marknadsföring av tobak till barn.
2023-11-27
Nya Zeelands tillträdande regering överger de planerade rökförbudet för unga och de andra åtgärderna som ingick i landets plan för...
Världshälsoorganisationen WHO har gett ut två publikationer som ska skydda barns hälsa genom nikotin- och tobaksfri skoltid.
2023-11-22
Den ökande användningen av e-cigaretter bland skolungdomar är en utmaning. –Det är svårt att upptäcka och används också av annars...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-10-31
Nivåerna av grå substans i två delar av hjärnan kan vara kopplade till en önskan att börja röka under tonåren...
2023-10-24
Snusning ökar risken för missfall. Det visar en studie baserad på över halv miljon kvinnors uppgifter från graviditetsregistret. Studien har...
2023-10-05
Under det senaste decenniet har det skett ett skifte där nya nikotinprodukter utgör en allt större andel av tobaks-och nikotinbruket....
2023-09-12
Psykologer mot Tobak (PmT) har i samarbete med Region Gävleborg tagit fram ett nytt faktablad; Snus och nikotinfri graviditet.
2023-09-06
EU borde sluta subventionera tobaksodling och istället stödja övergången till odling av hållbara och näringsrika grödor som stärker europeisk och...