Hem / Faktapuffar / Hållbar utveckling / Barn och tobak / Fakta om barns tobaksbruk
Av skolelever i årskurs 2 på gymnasiet..
Barn i årskurs 9 svarar att de får sin tobak genom att handla själva i butiken, från vuxna som köper ut åt dem, från sina vänner och från föräldrarna. Internetförsäljning har gjort det enklare för barn att komma över tobak. Sverige har därmed en bit kvar innan tobakslagens krav om 18-års åldersgräns för försäljning och distribution av tobaksvaror till barn tillämpas fullt ut i praktiken.
Drygt 11 procent av alla spädbarn i Sverige utsätts för tobaksrök i hemmet. Passiv rökning ökar risken för infektioner i luftvägar och öron, kan orsaka eller försämra astma och påverka utveckling av lungkapaciteten hos barn.
En viktig förutsättning för barnets rätt till liv är att födas så frisk som möjligt. Forskningen visar tydligt att såväl rökning som snusande under graviditeten medför allvarliga hälsorisker för barnet och för mamman. Tobaksbruk ökar risken för bland annat havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd. Mer än fem procent av gravida kvinnor i Sverige röker fortfarande vid inskrivningstilfället till mödrahälsovården.
Marknadsföring och exponering
Många tänker nog att ”inte utsätts väl barn i dag för tobaksreklam?”. Faktum är dock tyvärr att tobaksindustrin fortfarande hittar många sätt att marknadsföra tobaksbruk till barn både i Sverige och i andra delar av världen. Trots industrins egna påståenden om att marknadsföringen är mycket begränsad, satsas fortfarande lika stora summor på marknadsföring och bolagens vinster visar att det lönar sig.
Förpackningar med attraktiv design är en viktig del av modern marknadsföring av tobaksvaror. Därför är det viktigt för tobaksbolagen att få visa sina varor i butikerna. Ett sätt att minska kraften i denna reklam skulle vara exponeringsförbud för tobaksvaror på säljställena, något som flera länder infört. De flesta barn och unga utsätts idag för tobaksindustrins indirekta marknadsföring genom sociala medier, där tex betalda ambassadörer och influencers blir allt vanligare. Produktplacering i filmer, TV-program, datorspel och andra medier är en annan metod för marknadsföring av tobak till barn.
2023-02-23
Den 26 januari lanserades ett medborgarinitiativ inom EU för att samla in en miljon röster för en tobaksfri generation och...
2023-02-21
Ny forskning från Karolinska institutet visar att snus ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Risken är ungefär lika stor som vid...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2023-01-30
Den brittiska livsmedelskedjan Waitrose har slutat sälja e-cigaretter för engångsbruk på grund av deras negativa påverkan på miljön och ungdomars...
2023-01-24
Nytt år och nya föresatser. Vill du sluta röka eller snusa? Det finns bra hjälp att få. Psykologer mot Tobak...
2023-01-11
Tobaksindustrins strategier att locka unga in i ett skadligt nikotinberoende har gett tydliga resultat. Det visar A Non Smoking Generations...
2022-12-29
I en ny rapport varnar FN för att ett stort antal barn som arbetar på tobaksodlingar i Malawi inte går...
2022-12-15
Bruket av e-cigaretter har mångdubblats bland skolelever, samtidigt fortsätter användningen av vitt snus att stiga, visar CAN:s skolundersökning 2022.
2022-11-18
Med syra tillsatt i vätskan som används i e-cigaretter blir nikotinaerosolen mindre alkalisk och lättare att andas in. Metoden gör...