Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Barnrättsperspektiv: Tobaksreklam, marknadsföring och sponsring
Riktlinjerna till denna artikel slår fast att länderna på sikt ska införa totalförbud mot tobaksreklam, marknadsföring och sponsring eftersom ett sådant totalförbud minskar bruket av tobak. Riktlinjerna till artikeln rekommenderar, i linje med detta, exponeringsförbud för tobaksprodukter på samtliga försäljningsställen, neutrala förpackningar och förbud för tobaksbolag att ägna sig åt marknadsföring med hjälp av samhälleligt ansvarstagande (CSR, Corporate Social Responsibility).
2025-11-05
Forte lanserar av en ny kunskapsöversikt om tobaksfria produkter. I samband med det anordnas ett webbinarium med fördjupande panelsamtal om...
Som första land i världen har Maldiverna infört förbud mot alla former av tobak och e-cigaretter. Ingen som är född...
2025-11-04
Snart är det Tobaksfria veckan. För att ge er stöd i arbetet med att lyfta tobak-och nikotinfrågan under veckan har...
Philip Morris Tyskland influerar tandvården i Tyskland och argumenterar för harm reduction, enligt en rapport i Tobacco Control.
2025-11-03
I Arena Idés senaste skatterapport föreslås att skatten på vitt snus likställs med skatten på traditionellt snus. ”Det minskar efterfrågan bland...
2025-10-30
Detroit förbjuder alla typer av tobak- och nikotinprodukter på stadens stora idrottsarenor. Det innebär snusfria baseballmatcher, och NHL-matcher i Detroit.
2025-10-29
Belgien inför förbud mot rökning och e-cigaretter på uteserveringar och i offentliga rökrum. Förbudet införs 2027, rapporterar Tobacco Journal.
2025-10-28
Tillväxthämning drabbar nästan 150 miljoner barn. När föräldrarna röker ökar risken för barnen. Det skriver WHO, Världshälsoorganisationen, i ett nytt...
2025-10-27
Allt fler unga vejpar. Det visar att det inte räcker att få bort rökningen, unga måste skyddas mot nikotin. Det...
”*” anger obligatoriska fält