I samband med Margaretha Haglunds bortgång 2022 instiftades Margaretha
Haglund Award till minne av hennes livsverk och för att fortsätta hennes outtröttliga arbete mot tobaksindustrin, för barn och ungas rätt till en helt tobaksfri uppväxt.

I motiveringen för årets pristagare står det bland annat: Med skarp analys har hon belyst hur industrin framställer sig som hälsomedveten, samtidigt som den marknadsför skadliga och beroendeframkallande produkter. Edits arbete har ökat allmänhetens insikt om dessa strategier och bidragit till höjda röster för kraftfullare reglering av nya nikotinprodukter. Hennes insats representerar det bästa av etisk PR och visar hur kommunikationsexpertis kan främja folkhälsan.

– Vi har som mål att uppmuntra eldsjälar som verkar för barn och ungas rätt till en helt nikotinfri framtid. Edit är en stark och viktig förebild som vågar stå upp för
barns rätt och ett hållbart näringsliv, säger Margaretha Haglunds söner, Johan och
Per Haglund.

Priset och en prissumma om 10.000 kr delades ut i samband med ett Tobacco
Endgame-seminarie 21 maj. Deltagare fanns på plats i Svenska Läkaresällskapet och
även via länk. Seminariet var ett sedvanligt Tobacco Endgame möte inför WHO:s
Tobaksfria dag som infaller 31 maj. Årets tema är: Avslöja tobaksindustrins metoder
(Unmasking the appeal) , angående tobaksindustrins metoder vad gäller tobaks- och nikotinprodukter.

Flera av talarna på seminariet beskrev hur kampen mot tobaksbolagen kan se ut.
Lisa Lennardotter Erman, Cancefonden, talade om hur fakta förvrängs för att skapa
falska samband mellan nedgång i rökning och snusanvändning. Forskare Magnus
Lundbäck, berättade om personer med koppling till tobaksindustrin som försöker påverka debatt kring forskning på ett oetiskt sätt Sofia Westergren, tidigare riksdagsledamot (M) talade om hur motparten i diskussion förvrängt hennes påstående, och hur tobaksindustrin vill göra sig populär bland politiker, genom lockande evenemang.

Anna Sanglert, Miljö- och hälsoskyddsinspektör i Strömstad, beskrev sitt ihärdiga arbete för att få butiker att följa reglerna för marknadsföring av bland annat vitt snus i butiker. Hon har själv nått många framgångar, men vet att inspektörer i andra kommuner inte har resurser för att komma åt felaktigheter. För butikerna finns ofta ett starkt incitament att exponera produkterna, eftersom de kan få höga ersättningar för det.

Läs vidare