Hem / Digital marknadsföring till unga ska granskas
Hur kan samhället ta kontroll över marknadsföring av tobak och alkohol via digitala medier? Den frågan ger regeringen en särskild utredare i uppdrag att undersöka.
Bakgrunden är att inte minst barn och ungdomar nås av marknadsföring av tobak och alkohol via bl.a. hemsidor och sociala medier på Internet och TV-sändningar från programföretag som inte sänder från Sverige.
Lagarna om marknadsföring av alkohol och tobak är inte fullt ut anpassade till den snabbt föränderliga medieverkligheten. Det är exempelvis svårt för myndigheterna att utöva tillsyn över marknadsföring och försäljning av tobak och alkohol via internet och se till att åldersgränser och andra regler följs.
Regeringen vill nu att den särskilda utredaren
Läs hela utredningsuppdraget!
2023-08-17
Vitt snus får marknadsföras, men det ska ske på ett särskilt måttfullt sätt. Under våren inledde Konsumentverket tillsynsärenden mot tre...
2023-04-03
Netflix-serien “Formula 1: Drive to survive” exponerar miljontals ungdomar världen över för tobaksreklam. Nu uppmanar nätverket STOP Formel 1-ledningen att...
2023-03-21
En brittisk ambassadör deltog i öppningsceremonin av en cigarettfabrik i Jordanien och berömde den nya anläggningen i en tv-sänd intervju....
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-02
Tobaksreklam och sponsring från tobaksindustrin under det fotbolls-VM som nu pågår i Qatar har förbjudits av FIFA och Qatars hälsoministerium....
2022-10-04
TPackSS – Tobacco Pack Surveillance System – är en webbplats med en sökbar databas med över 6 600 tobaksförpackningar insamlade...
2022-09-06
Tobaksbruk skildras ofta positivt i streamingtjänsterna Netflix, Amazon Prime och Hulu. Det visar en ny undersökning från Tobacco Control Research...
2022-08-08
Personer som har tittat på tobaksinnehåll på sociala medier är mer än dubbelt så benägna att rapportera att de använder...
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...