Hem / Digital marknadsföring till unga ska granskas
Hur kan samhället ta kontroll över marknadsföring av tobak och alkohol via digitala medier? Den frågan ger regeringen en särskild utredare i uppdrag att undersöka.
Bakgrunden är att inte minst barn och ungdomar nås av marknadsföring av tobak och alkohol via bl.a. hemsidor och sociala medier på Internet och TV-sändningar från programföretag som inte sänder från Sverige.
Lagarna om marknadsföring av alkohol och tobak är inte fullt ut anpassade till den snabbt föränderliga medieverkligheten. Det är exempelvis svårt för myndigheterna att utöva tillsyn över marknadsföring och försäljning av tobak och alkohol via internet och se till att åldersgränser och andra regler följs.
Regeringen vill nu att den särskilda utredaren
Läs hela utredningsuppdraget!
2024-04-02
Till skillnad från traditionellt snus, som har varit olagligt att köpa och sälja i Storbritannien sedan 1992, innehåller det vita...
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-25
Nikotinhalten i vitt snus ska högst vara 12 mg/gram. Skoltiden ska vara nikotinfri och det ska innefatta alla typer av...
Nu kan allmänheten ta del av expertkunskap om e-cigaretter och vitt snus via filmer på sjukvårdsupplysningen, 1177.
2024-02-26
Användning av e-cigaretter och cigaretter, exklusivt eller tillsammans, ökar risken för bronkit, lunginflammation eller kronisk hosta bland ungdomar. Det visar...
”Nu har vi chansen att göra en faktisk skillnad för dagens barn och unga och skydda dem från de negativa...
I en artikel i Svenska Dagbladet lyfts problemet med vitt snus och beroende bland unga. I artikeln intervjuas en förälder...
2024-02-06
Det är 18-årsgräns på tobaks- och nikotinprodukter, men många unga använder dem ändå. Det bästa stödet för att de ska...