Hem / Butiksreklam lockar barn att pröva e-cigaretter
Butiksreklam för e-cigaretter får fler unga att börja använda dem. Det visar en ny studie från Skottland. I studien deltog nära 4 000 barn i åldrarna 11-18 år.
Det är ett etablerat vetenskapligt faktum att butiksreklam för vanliga cigaretter påverkar unga så att risken att de börjar röka blir större. Men tidigare har ingen studie undersökt om samma sak gäller för e-cigaretter. Detta ville forskarna vid University of Stirling, Skottland, ändra på. Inte minst därför att allt fler butiker skaffar speciella hyllor och annan utrustning för att göra e-cigaretterna och deras reklam väl synliga i affären. Många av affärerna placerar också, konstaterar forskarna i den skotska studien, e-cigaretthyllorna nära godis och andra varor som unga ofta är intresserade av.
Undersökningen genomfördes 2015 som en enkätstudie vid fyra skolor på olika håll i Skottland. Tre fjärdedelar av 11-18-åringarna kände till e-cigaretter, en femtedel hade prövat dem och ytterligare åtta procent svarade att de tänkte pröva att röka e-cigarett under det kommande halvåret.
Bland barn som hade sett butiksreklam för e-cigaretter var det ungefär dubbelt så vanligt som bland övriga att ha testat e-cigaretter eller ha för avsikt att göra det.
Det skotska parlamentet har nyligen beslutat om en åldersgräns på 18 år för e-cigaretter, men den nya lagen förbjuder inte marknadsföring i butikerna. Forskarna bakom studien framhåller att deras resultat visar att det är viktigt att diskutera butiksreklamen för e-cigaretter eftersom den ökar risken att unga använder dem. E-cigaretter är fortfarande en relativt ny produkt och de långsiktiga hälsoeffekterna är ännu okända. Det finns även en risk att de kan bli en inkörsport till vanliga cigaretter.
E-cigaretter marknadsförs ofta som hjälpmedel för vuxna rökare att sluta röka och minska sina hälsorisker.
– Vi måste balansera de möjliga fördelarna med att få vuxna rökare att välja e-cigaretter mot behovet av att skydda barn från att lockas in i e-cigarettanvändning, säger professor Sally Haw, en av forskarna bakom studien.
Undersökningen har publicerats av den vetenskapliga tidskriften BMC Public Health.
2022-07-04
En ny studie publicerad i Tobacco Control beskriver hur världens största multinationella tobaksföretag systematiskt marknadsför cigaretter till barn nära lekplatser...
2022-06-30
I en ny rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskrivs hur tobaksindustrin har utvecklat cigarettmärken och marknadsföring som speciellt riktat...
2022-04-11
Nästan 100 individer, bland dem universitetsprofessorer, industriforskare och VD:ar, har intervjuats för Philip Morris artikelliknande annonser i den amerikanska tidningen...
2022-03-14
Into the Impact of Tobacco Advertising (SRITA) – En ny white paper från Stanford Research- har jämfört tobaksindustrins marknadsföringskampanjer från 1950-talet...
2022-02-24
Världens största tobaksbolag riktar sig till barn genom reklam, marknadsföring och produktplacering vid skolor runt om i värden. Det visar...
2022-01-27
British Museum i London är en av de kulturinstitutioner som tar emot sponsring från tobaksindustrin. Genom kultursponsring försöker tobaksbolagen avleda...
2022-01-20
Unga amerikaner bombarderades med bilder på tobaksbruk när de tittade på underhållning på tv under 2020. Det visar en ny...
2021-08-25
Trots att cirka nio av tio sponsrade inlägg om tobak på Facebook och Instagram kommer från antitobaksgrupper har de inte...
2021-08-24
En rapport från Campaign for Tobacco-Free Kids beskriver de förödande hälsoeffekterna som tobaksindustrins marknadsföring till kvinnor och flickor har medfört.