Hem / Butiksreklam lockar barn att pröva e-cigaretter
Butiksreklam för e-cigaretter får fler unga att börja använda dem. Det visar en ny studie från Skottland. I studien deltog nära 4 000 barn i åldrarna 11-18 år.
Det är ett etablerat vetenskapligt faktum att butiksreklam för vanliga cigaretter påverkar unga så att risken att de börjar röka blir större. Men tidigare har ingen studie undersökt om samma sak gäller för e-cigaretter. Detta ville forskarna vid University of Stirling, Skottland, ändra på. Inte minst därför att allt fler butiker skaffar speciella hyllor och annan utrustning för att göra e-cigaretterna och deras reklam väl synliga i affären. Många av affärerna placerar också, konstaterar forskarna i den skotska studien, e-cigaretthyllorna nära godis och andra varor som unga ofta är intresserade av.
Undersökningen genomfördes 2015 som en enkätstudie vid fyra skolor på olika håll i Skottland. Tre fjärdedelar av 11-18-åringarna kände till e-cigaretter, en femtedel hade prövat dem och ytterligare åtta procent svarade att de tänkte pröva att röka e-cigarett under det kommande halvåret.
Bland barn som hade sett butiksreklam för e-cigaretter var det ungefär dubbelt så vanligt som bland övriga att ha testat e-cigaretter eller ha för avsikt att göra det.
Det skotska parlamentet har nyligen beslutat om en åldersgräns på 18 år för e-cigaretter, men den nya lagen förbjuder inte marknadsföring i butikerna. Forskarna bakom studien framhåller att deras resultat visar att det är viktigt att diskutera butiksreklamen för e-cigaretter eftersom den ökar risken att unga använder dem. E-cigaretter är fortfarande en relativt ny produkt och de långsiktiga hälsoeffekterna är ännu okända. Det finns även en risk att de kan bli en inkörsport till vanliga cigaretter.
E-cigaretter marknadsförs ofta som hjälpmedel för vuxna rökare att sluta röka och minska sina hälsorisker.
– Vi måste balansera de möjliga fördelarna med att få vuxna rökare att välja e-cigaretter mot behovet av att skydda barn från att lockas in i e-cigarettanvändning, säger professor Sally Haw, en av forskarna bakom studien.
Undersökningen har publicerats av den vetenskapliga tidskriften BMC Public Health.
2024-10-02
Användningen av det vita snuset har ökat kraftigt bland unga de senaste åren. Nu skriver Aftonbladet att det är många...
2024-09-30
Att börja snusa i 15-års åldern eller tidigare kopplas till ökad risk att utveckla astma. Det visar en internationell studie....
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-11
Snusbolaget Norden riskerar att mista rätten att sälja brunt snus via e-handel. Tjänstemän på Stockholms stads tillståndsenhet anser inte att...
2024-09-10
Förslaget om rök- tobaks- och nikotinfri skoltid bemöts positivt av många remissinstanser. Det tros kunna bidra till att färre unga...
2024-09-03
Hur ser utvecklingen ut och vad kan man länderna i Norden lära av varandra för att minska bruket av vitt...
2024-08-26
– Nej, ni blir inte skärpta, ni blir mossiga. Det säger skolsköterskan Danica Augustsson till många snusande elever på gymnasiet...
2024-08-22
Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har för första gången delat ut sitt anti-pris Årets folkhälsoförgörare. Utmärkelsen går till artisten Fröken Snusk “för att...
2024-06-11
Sveriges Radios Vetenskapsradion på djupet ägnar ett 20 minuters program åt det vita snuset. Det handlar bland annat om skadorna...