Hem / Rapport om tobaksindustrins agerande under pandemin
Läs organisationen STOP:S senaste sammanfattning av trender och mönster kring tobaksindustrins taktik under COVID-19 pandemin. Här hittar du också alla tidigare sammanfattningar.
STOP har sedan april 2020 regelbundet tagit fram ”STOP COVID-19 Monitoring Brief: The tobacco industry, its interests and allies”. I den ges specifika exempel på hur tobaksindustrin agerar under pandemin, med fokus på bland annat företagens sociala ansvar, politisk inblandning, juridiska utmaningar, marknadsföring och hur de påverkar vetenskapen kopplat till COVID 19.
Här hittar du den senaste sammanfattningen för aug/sept 2020
Här hittar du tidigare sammanfattningar
2024-05-02
Storbritanniens ledare för programmet för tobakskontroll, Martin Dockrell, gav råd till e-cigarettföretaget Juul hur det bäst skulle kunna komma in...
2024-04-23
För första gången stämmer Konsumentombudsmannen, KO, ett företag som säljer vitt snus. KO anser att marknadsföringen inte har varit tillräckligt...
2024-04-02
Unga amerikaner som känner till hur tobaksindustrin marknadsför e-cigaretter är mer benägna att vara emot produkterna än de som är...
2024-03-05
Massachusetts och Kalifornien är två av USA:s delstater som förbjudit försäljning av smaksatta tobaks- och nikotinprodukter, inklusive mentolcigaretter. Tobaksbolagen har...
2024-02-16
The Sunday Times har i en stor granskning undersökt hur tobaksföretag fick Storbritannien att främja e-cigaretter och e-cigarettbruk och bli...
Philip Morris International och British American Tobacco, två av världens största börsnoterade tobaksföretag, marknadsför tobaks- och nikotinprodukter till barn på...
2023-11-13
Trots restriktioner för reklam för e-cigaretter utsätts ungdomar för reklam för produkterna, enligt en ny studie.
2023-08-21
Den absolut vanligaste första tobaksprodukten som ungdomar kommer i kontakt med är smaksatt. Det visar en amerikansk studie. En ny...
2023-08-15
Rättsliga processer, försök att skrämma och förminska individer och organisationer, användande av frontgrupper för att föra fram argumenten. Detta är...