Hem / Faktamaterial / Faktablad / Broschyrer / Om exponeringsförbud (kort version)
Cigarettpaketen och snusdosorna som påträngande exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksindustrins effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn och ungdomar. 90 procent av kostnaderna för tobaksbolagens marknadsföring satsas på åtgärder på säljställen, visar en USA-studie.
2025-07-21
EU-kommissionen har presenterat ett förslag till flerårsbudget. För att finansiera satsningen föreslås bland annat en kraftig höjning av skatten på...
2025-07-10
Det är med sorg och saknad som Tobaksfakta tar emot beskedet om att Agneta Alderstig, ordförande för föreningen VISIR (Vi...
2025-07-09
En färgsprakande invigning av världskonferensen för sjuksköterskor (ICN) hölls i juni 2025 i Helsingfors på temat ”Nursing power to change the...
Nu är sommaren här i all sin prakt, och vi på Tobaksfakta går på semester. För er som vill lära...
2025-07-08
Tobaksindustrin marknadsför upphettade tobaksprodukter som produkter med ”reducerad risk” jämfört med cigaretter. Bevisen berättar dock en annan historia.
2025-07-04
Arrangören av världsutställningen Expo 2025 i Osaka har nyligen beslutat att inrätta två rökområden inom evenemangets arena, vilket innebär att...
2025-07-03
I början av maj stämde 20 delstatsåklagare i USA bland andra hälsoministern Robert F Kennedy Jr för stora nedskärningar och...
2025-07-02
I samband med att Världshälsoorganisationen WHO släppte en ny rapport om tobakskontrollarbetet i världen introducerades en ny databas där man...
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
”*” anger obligatoriska fält