Hem / Uppdaterat faktablad: Om nya produkter med tobak och nikotin
Tobaksindustrin lanserar kontinuerligt nya nikotinprodukter, både med och utan tobak. Produktutveckling och marknadsföring sker i högt tempo, och myndigheterna har svårt att hinna reglera de nya produkterna.
Tobaksföretagen marknadsför dem som mindre skadliga än vanliga cigaretter. Men den vetenskapliga kunskapen om de nya tobaksprodukterna är fortfarande låg, och de långsiktiga hälsoeffekterna okända. Man vet att de inte är riskfria att använda, och att de genom sitt nikotininnehåll är beroendeframkallande.
Med tanke på att utvecklingen sker så fort har Tobaksfakta uppdaterat faktabladet om nya produkter. I det går vi igenom marknadens nya tobaksprodukter och argumenterar för vikten av att de regleras.
Ladda ned faktabladet här
2023-06-14
Vitt snus sägs vara tänkt som ett hälsosammare alternativ för rökare. Samtidigt lockar produkten allt fler unga, inom och utanför...
2023-03-27
Under riksdagens ANDTS- debatt var Johan Hultberg (M) och Karin Sundin (S) oeniga om nyttan med att jämföra olika tobaks-...
2023-03-15
Förra regeringen beställde kunskap om olika tobaks- och nikotinprodukters skadeverkningar. Den nya regeringen vill ha en jämförelse av produkterna. Det...
2023-02-24
En arbetsgrupp vid finska Social- och hälsovårdsministeriet föreslår att privatinförseln av snus förbjuds under nästa valperiod. Åtgärden är ett av 35...
2023-02-23
Den 26 januari lanserades ett medborgarinitiativ inom EU för att samla in en miljon röster för en tobaksfri generation och...
2023-02-03
Konsumentverket har granskat reklam för tobaksfria nikotinprodukter. Granskningen visar att den på flera punkter strider mot gällande lag.
2022-12-28
Sverige har sjunkit från plats 15 till plats 21 när det gäller tobakskontroll i en jämförelse mellan 37 europeiska länder.
2022-11-07
Snuset sprider sig över världen. Institute for Global Tobacco Control vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health har sammanställt...
2022-11-02
FN:s barnrättskommitté (UN CRC) rekommenderar den tyska regeringen att förbättra utbildningen om effekterna av tobaksanvändning och passiv rökning, reglera marknadsföringen...