Hem / ”Tobaksjättarna rädda för spridningseffekter”
Det är rädslan för spridningseffekter som får tobaksjättarna att kämpa till sista blodsdroppen mot Australiens införande av neutrala tobaksförpackningar. Den analysen gör idag Svenska Dagbladets Erik Olsson i en initierad artikel om tobaksindustrins kamp mot neutrala paket, ”plain packaging”.
Det politiska beslutet om neutrala paket i Australien är, som Tobaksfakta rapporterat, redan fattat. Lagen ska börja gälla i december i år. De nya, enhetligt utformade paketen ska förutom tydlig varningsskrift även ha stora avskräckande bilder på rökningens hälsoeffekter. Märke och typ av cigarett skrivs isamma enkla typsnitt mot en gråsvart botten oavsett om paketet innehåller Marlboro eller Lucky Strike.
De stora tobaksbolagen, ledda av Phillip Morris och British American Tobacco, BAT, har inlett en rättslig motattack. De hävdar att det australiska beslutet strider rättsprinciper eftersom det vore att konfiskera så kallad immateriell egendom att förbjuda bolagen att använda sina logotyper. Tobaksindustrin driver även en process utifrån FN:s handelslagar.
Men varför är industrin då så orolig för de australiska planerna? Landet har låg andel rökare och är ingen av tobaksbolagens viktigaste marknader. Jo, det är rädslan för att andra länder ska ta efter som skrämmer bolagen:
”Parallellen till flera länders beslut att för några år sedan införa rökförbud i offentliga miljöer ligger nära till hands. Den gången togs det första steget i den amerikanska delstaten Kalifornien och spred sig sedan som en löpeld över världen”, skriver SvD och citerar tobaksbolagschefer som bekräftar analysen.
Flera andra länders regeringar har sagt sig följa Australiens lagändring med stort intresse och även i EU diskuteras neutrala paket. Sverige har dock tagit avstånd från idén och hävdar att det saknas vetenskapligt stöd för att åtgärden har effekt på folkhälsan.
I artikeln intervjuas varumärkesexperten och universitetslektorn Mats Georgson som tror att enhetliga paket på sikt kan påverka rekryteringen av nya rökare.
Läs hela artikeln i SvD!
2024-11-22
Akinbode ”Bode” Oluwafemi har hamnat i många oroande situationer som han misstänker är kopplade till sitt arbete för tobakskontroll i...
2024-11-18
Tobaksforskaren Stanton Glantz har tidigare kritiserat en brittisk rapport om e-cigaretter och skademinimering (harmreduction) från Royal College of Physicians. Men...
2024-11-13
Philip Morris International (PMI) och British American Tobacco (BAT) har länge sponsrat Formel 1 och därigenom nått ut med sin...
2024-10-10
Economist Impact har med kort varsel tvingats ställa in en världscancerkonferens i Bryssel efter det att talare och publik dragit...
2024-10-09
Tobaksbolaget JTI uppger att deras marknadsföring av vitt snus i Storbritannien riktar sig mot vuxna som röker eller vejpar. Men...
2024-09-17
En julkalender med en skämtsam tomte som öppnar luckor med vitt snus i. Det är inte måttfull marknadsföring. Om det...
2024-09-09
Efter att British American Tobacco (BAT) och andra cigarettföretag ertappades med att smuggla produkter till Iran, undertecknade BAT avtal 2002...
2024-09-03
Philip Morris International har ett mål att minska försäljningen och därmed leveranserna av traditionella cigaretter. Ny forskning från Bath-universitetets tobaksgrupp...
2024-09-02
University of California San Fransisco (UCSF) har ett industriarkiv med dokument från tobaks- och e-cigarettindustrin som blivit offentliga i samband...