Hem / Tobaksindustrins försök att göra om sig
Tobaksindustrin har fyra strategier för att bättra på bilden av sig själv: den framställer sig som om den arbetar med folkhälsa, den infiltrerar forskning och vetenskap, den presenterar företagen som ansvarsfulla samhällsmedborgare, och den allierar sig med organisationer och beslutsfattare.
Det är den amerikanska organisationen Truth Initiative, som arbetar för att minska rökning, e-cigarettanvändning och nikotinberoende, som går igenom de fyra strategierna på sin webbplats.
Där kan man också lyssna på folkhälsoexperter som diskuterar strategierna.
2025-08-14
Den här podcastserien, som bygger på banbrytande forskning, avslöjar tobaksindustrins metoder. Experter från bland annat University of Bath diskuterar de...
2025-08-13
SmokeFree Partnership har granskat EU:s transparensregister för att få en bild av tobaksindustrins närvaro i EU. Informationen bygger på data...
2025-08-06
Enligt en ny studie växer motståndet i Latinamerika och Karibien mot tobaksindustrins inblandning i lagstiftningen om nya nikotinprodukter.
2025-07-01
Världshälsoorganisationen WHO vill att sötningsmedel och smakämnen som ökar nikotinprodukters attraktivitet förbjuds. Produkterna är utformade för att locka barn och...
2025-06-19
Förvaltningsrätten i Stockholm har beslutat att Snusbolaget ska få en varning för brister i rutiner och marknadsföring. Men de får...
2025-04-28
Ny forskning tyder på att företag som levererar till tobaksindustrin inte är transparenta när det gäller sin koppling till tobak.
Ny forskning från University of Bath visar på skillnader mellan mängden producerade cigaretter och den skatt som betalas i Kenya...
2025-04-07
Ska företrädare för nikotinindustrin få vara med när man diskuterar åtgärder för att minska nikotinanvändning bland unga? Den frågan har...
2025-04-02
The Tobacco Control Research Group vid Bath-universitetet har lanserat en serie poddar om tobaksindustrins metoder.
”*” anger obligatoriska fält